onsdag 9 mars 2011

I valet och kvalet med fröna


Nu när sportlovsledigheten gör att man hinner andas lite igen har jag börjat ångra att jag inte har satt igång  fröodlingarna!

 Efter förra vårens missöden med de små plantorna tänkte jag köpa färdiga tomat- och jordgubbsplantor från plantskolan - bara bära ut till växthuset och jordgubbslandet, ta fram spaden och gräva ner....såsom jag förra våren fick göra efter att katterna först ätit upp hälften av tomatplantorna, sedan hundarna som med sin lek välte hela brickkomplexet på golvet...de få plantor som överlevde långa och taniga såg lillkillen slutligen till att bryta av eller rycka upp ur jorden....här är odling aldrig lätt!

Men man blir onekligen frestad av er bloggare som redan har fullt ös därhemma med era odlingar, kanske att jag skulle göra ett till försök iallafall? Om inte annat så sår jag slanggurka, den kan väl ingen människa misslyckas med om jag ställer krukorna tillräckligt högt?

Än är det inte försent...

xxxEijaxxx

7 kommentarer:

  1. Jag har också en växtbotaniserande katt hemma som mer än gärna deltar i att sköta plantor så jag har bestämt mig för att börja med odlingarna först i april då jag kan ha dom i växthuset på landet. Jag brukar alltid köpa t ex. tomat- och gurkplantorna just p g a den här lille kissemissen...

    Och tid, det har man ju alltid!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  2. HIhi....ja då förstår jag att du överväger att skaffa färdiga plantor! :) Jag tycker dom blir frodigare oxå!
    Japp, det är magasinen vid älven! Tycker så mycket om dom! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det konstigt med fröodlingen...först är man ivrig att börja men då känns det för tidigt, sedan känns det fortfarande för tidigt....sedan rinner tiden iväg och plötsligt känns det som om man nästan är ute för sent.
    Jag odlar glatt mina frön trots att det alltid blir pannkaka av några sorter. Jag misslyckades fatalt med tomaterna förra året men lyckades köpa och byta till mig plantor på torget och plantbytardagar för en billig peng så i slutänden allt gott ändå. Jordgubbar drev jag upp från frö vilket var helt poänglöst då de jordgubbsplantor jag köpte gav typ 5 nya plantor var på rev så när de frösådda börjat bli stora hade jag redan för många.

    SvaraRadera
  4. Ja det där med fröer är inte min starka sida..åker till plantskolan och köper det k¨jag vill ha men ska man ha många plantor blir det ju dyrt och säkert lönt att driva upp själv.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  5. Det är aldrig för sent!! You go girl!! ;))

    kramis kråke

    SvaraRadera
  6. Jaaaa du! Inte lätt att odla under de förutsättningarna. Du kanske har någon snäll bloggare i närheten som kan ge dig av sitt överskott? Man får ju alltid roligare varianter när man sätter från för...

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Hoppas du hittar någon i din jakt på dator.

    Roligt att du berättade lite om dina får....jag ska ut och fota mina så fort det blir sol....just nu regnblandad snö :(

    Kram//
    Carolina

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...