torsdag 17 mars 2011

Green kitchen


Har ni tänkt på att ni inte fått besöka så många rum här på Norrfrid ännu? Ni har sett sovrum, salen, pojkrum, hall, matsal samt några glimtar från gästrummet. Ändå finns det tretton rum och kök i huset!


att ni inte fått se allt beror på att det är få rum som är klara i dagsläget. Potential finns överallt, javisst, men den potentialen är inte samlad, det finns små pärlor lite här och där bland allt bråte...


...som denna gröna skafferidörr. Den grävdes fram ur sågspånen på vinden! På den finns listverket kvar såsom det har suttit på köksväggarna. Det gröna är inte originalfärgen men visst är det en vacker färg? Så ljuvlig att jag funderar på att behålla den delvis när vi rustar upp köket. Tror den återigen får bli skafferidörr och väggarna ska få samma pärlspontpanel med mellanbräda. Den fasta inredningen skulle också kunna göras i pärlspont och på väggarna skulle vi ha öppna hyllor som man hade förr, ni vet säkert hur jag tänker mig...


Vi låter tanken mogna, vi är inte de som tar fram storsläggan en helg och skruvar dit färdiga spånplattemoduler, nej, hos oss går vi den SVÅRA vägen! Allt har sin tid...

Vi njuter av kryddplantorna så länge...

xxxEijaxxx

16 kommentarer:

  1. Vilken jättefin dörr! Och inte minst, så värdefullt att ha hittat en restav den gamla panelen såatt ni kan återskapa den. Bara att hitta en 10 cm listbit någonstans kn ju vara oerhört värdefullt genom att det talar om hur originaldetaljer sett ut, vilket man annars aldrig fått reda på.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar dörr ni fann!
    Ha en finfin kväll!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar dörr, så vacker panel och färg. Ibland kan man känna sig som en detektiv när man söker efter det första genuina i ett gammalt hus...

    Ha en fin avslutning på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Lovely, lovely, lovely! Klart ni ska satsa på att behålla den gröna skafferidörren och låta den inspirera restan av köket.
    Ni är så kloka som skyndar långsamt och "känner in" huset innan renovering, - vi försöker leva efter samma filosofi här på Solhäll. Vårt kök har snedställda luckor från 50/60-talet och spisen är en gammal Ankarsrum från gud-vet-när. Det konstiga är att jag gillar det gamla slitna mer och mer för varje dag som går!
    Ha det gott, Eija!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Vilken superfin skafferidörr! Älskar färgen och pärlspont och de speciella plupparna på! Helt i min smak! Tycker till och med att det var läckert med den lila tapeten till. Är helt säker på att ert kök blir superfint så småningom! :)

    SvaraRadera
  6. Men gud vilken snygg grönfärg på den luckan!!! Och alla dina bilder, kudden, blommorna, allt är så.... unikt och smakfullt!!! Mari.

    SvaraRadera
  7. Vilken skatt ni har hittat och en ljuvlig grön färg. Vet du om det går att få tag i den gamla sortens pärlspont idag? Vi är nämligen också av det släktet att vi tar inte "den enklaste vägen";)

    Önskar dig en skön helg!
    lisamaja

    SvaraRadera
  8. Skönt att ni låter bli storsläggan på Norrfrid, tur att gården har kommit er i er omtänksamma vård.
    Den SVÅRA vägen ger bästa resultatet i slutändan!

    Nu är alla vattkupor på plats också, bild kommer snart.
    Just nu monteras taktassar! Sovmorgon önskas i helgen!

    SvaraRadera
  9. Breathtaking! Så underbar dörr, vilken vacker färg och annorlunda list. Om ni kan så gå på din tanke om färg och utförande av köket. Det blir fantastiskt fint. Ser det framför mig : ))

    SvaraRadera
  10. Hej igen, tack för tipset, fasen, henne hade jag ju helt glömt bort, hon gör så fint, ska kola med henne, tack bloggvän och ha en bra helg! Mari.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att jag om jag varit hos er bara hade gått runt med ett leende på läpparna och myst i alla hörn och vrår...inne som ute....

    Tack för att du delar med dig av allt det där genuint vackra Eija!

    Ha en skön helg med nära och kära, kram/caja

    SvaraRadera
  12. Läckert med grönt! Ha en fin helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  13. Precis den färgen var det i köket på vårt gamla torp. Den är verkligen superfin.

    SvaraRadera
  14. Jag hade också behållt den gröna färgen, som flera påpekar. Låt dörren få stå som modell för er rekonstruktion för resten av köket, med tapet ovan listen, det blir ju hur fint som helst.

    Det händer att jag resonerar så här, när det kommer till färg på dörrar, väggar m.m.: om inte objektet är av en särdeles värdefull art där originalfärgen skall skrapas fram kosta vad det kosta vill, ja då brukar jag istället ibland låta objektet själv få bestämma sin färg: av alla de lager som kan finnas så låter jag det vara kvar som sitter bäst, blir någorlunda helt i större sjok och är lättast att skrapa fram och ja, den färgen blir det. dDet brukar mao aldrig bli det yttersta lagret/lagren av akrylat som blir kvar...tack och lov, utan någon trevlig färg i linolja. /Vänligen Lisa.

    SvaraRadera
  15. Satt och tittade igenom lite inlägg och stötte på det här. Tyckte att jag kände igen dörren och insåg sedan att vi mailat fram och tillbaka en del om snickerier. Vi tillverkar ju lister och snickerier efter gamla förlagor och du har skickat bilder till mig tidigare.

    Det är en väldigt vacker dörr. Har du hittat likadana lister någon annanstans ännu eller har ni inte kommit så långt. Vi tar fram fler profiler efterhand så kanske dyker det upp nåt som blir som er. //Sophie

    SvaraRadera
  16. Härligt att äntligen hitta lite bilder på pärlspont som inte målats vit. Jag har just hittat den gröna förgen på pärspont vi tagit fram i hallen men under den sitter en gulbeige färg som jag tror vi ska satsa på. Jag letar efter tips på tapet att välja till då det fattas pärlspont på vissa väggar. Jag har också tagit bort matta i trappen och vill gärna ha den bruna färgen som jag hittat på trappen. Är det någon som har tips på hur man då behandlar trappen.
    Berith

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...