söndag 10 oktober 2010

Gårdens Pullor


I hönshuset huserar tjugofem pullor i skrivande stund...


Det är Tuppis med sina sex fruar och deras arton(!) kycklingar....


The proud father himself....


Hönsen är av gammal sort - Skånsk Blomme och Hedemora....


Här en Blommekyckling....bråttom, bråttom, spaghetti i sikte....


Höns är verkligen trevliga - rena nyttodjur i din trädgård, de krafsar, gödslar, äter de skadliga småkrypen OCH allt ditt köksavfall. Och allt detta samtidigt! Komposten blir nästintill överflödig....


...på köpet för du egna ägg med den gulaste gula att baka sockerkaka med! Finns garanterat inte på Konsum!

xxxEijaxxx

14 kommentarer:

  1. Visst är höns mysiga! Har haft höns själv i flera år men just nu har jag inga. Men jag längtar, och någon gång kan jag kanske skaffa höns igen. Förresten så är er katt Anni väldigt lik vår Amanda :)

    Kram på dig och ha en skön söndag!
    Carina

    SvaraRadera
  2. Så fina höns...riktiga sockerpönor!
    Dom här står högt i rang hos mig....en dag hoppas jag få dela tillvaron med en hel hoper. Största hönan blir nog jag.....

    Takvåndan fortsätter idag, maken har varit borta ett par dagar så vi har fått tänka på var sitt håll. Har läst Gudmundssons bok, bra tips! Fast han är lite sträng.

    xx
    Ia

    SvaraRadera
  3. Jag har också haft Blommehöns, de är bara för söta! Just nu har vi bara ankor, men får finfina ägg från svärföräldrarnas hönsgård.
    Ankäggen ger bättre höjd på kakorna och är bättre till bakning men hönsäggen är godare att äta "som de är".

    SvaraRadera
  4. Skulle så gärna ha lite höns här oxå!!! Men inte just nu, dina är så fina!!!!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Vilka go´bitar! Landsbygden ger så många bra möjligheter till delar av ett härligt självhushåll... Jag njuter av att se bilderna men saknar egna pullor som fanns då jag var liten.

    SvaraRadera
  6. Miten ihania kanoja sinulla on siellä! Jos ikinä asun maalla niin haluan juuri tuon näköisiä kanoja :)) Sinun kuvat ja aiheet on niin ihastuttavia.

    Ihanaa alkavaa viikkoa sinne, täällä alkaa jo ilma kylmenemään. Talvitakin olen jo pukenut päälle kun olen ulos lähtenyt :)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Tusen tusen tack för dina jättevärmande ord!!
    Jag blev så glad!

    Vilka fina höns...
    Kan tänka mig att de är till mycket glädje!

    Skön ny höstvecka!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  8. Åh så fina bilder på dina höns och vilka fina färger vissa har!
    Så mysigt att kunna gå ut och plocka sina egna ägg!
    Ha en ny fin Vecka!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  9. Mina höns har krafsat upp tulpanlökarna som jag grävde ner...flera gånger!!! Så visst är de bra på att krafsa minsann. :)

    18 kycklingar, inte dåligt. Behåller ni alla? och hur gör man egentligen när man får så många, måste de separeras och vara i olika rum(grupper)?

    SvaraRadera
  10. Så vackra de är! Jättehärliga bilder! Ser så hemtrevligt ut! Förstår att det blir fina sockerkakor hos dig!:)

    SvaraRadera
  11. En vacker dag så ska jag också ha höns... en dag!

    SvaraRadera
  12. höns är helt underbara - jag har bara 7 men de är så rogivande att se o höra dom varje dag och precis som du skriver- det här med komposten - jätte bra - jag försöker att ge mina det mesta förutom kött o charkvaror - och de underbara äggen med de jättegula gulorna , helt suveräna att baka o laga mat med / ha en bra vecka

    SvaraRadera
  13. Vilka fina höns du har!
    Jag har också hedemorahöns, att skaffa höns är bland det bästa jag gjort!
    Älskar mina små pullor.
    Lycka till med webbshoppen nu!
    Kramar

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...