onsdag 16 mars 2011

Gammaldags köksträdgård


Nu gör sig bloggabstinensen ordentligt påmint, sitter här vid en lånedator och läser era inlägg! Lite fundersam blir man, HUR KAN DETTA MED BLOGGANDET HA BLIVIT SÅ VIKTIGT? Det är så roligt men farligt beroendeframkallande! Vad säger ni, känner ni saknad om ni inte har koll på bloggvärlden? 

Nåja, bloggarna är här för att stanna och inte har jag hört talas om någon som har behövt få behandling mot bloggberoende (ännu)! 

Istället för kvällsaktiviteterna med datorn har jag börjat planera vår köksträdgård som ska bli paradiset på jorden (eller Norrfrid!) Har friskat upp minnet och letat efter inspiration i mina trädgårdsböcker för att senare kunna skissa upp en plan för odlingarna (när, vad, hur?) På nätet (var annars) hittade jag denna perfekta ritning över en gammaldags, klassisk köksträdgård. De bestod ofta av fyra kvarter och en mittgång som bildar ett kors. Här bedriver man naturligt en fyrårig växtföld: ärter och bönor, kålväxter, potatis och rotfrukter.

Med sommarblommor och kryddväxter i lådorna runt kvarterna har man en potager att drömma om! I mitten kan man ställa en staty så blir det lite renässansträdgård över det hela....mmm vilken dröm! 

Drömmar är till för att förverkligas!

xxxEijaxxx

10 kommentarer:

  1. En så underbar skiss. Det var skillnad till min tråkiga. Jag har inte ritat dit växterna utan bara markerat ut rader.Man kanske skulle sätta sig och göra om den;)

    SvaraRadera
  2. Vackert med köksträdgård! Jag har påbörjat min på torpet, har några stora och lite högre "lådor" i vilka jag odlar grönsaker. Vi har en gammal åker på ca 500 kvadrat som jag borde omvandla till trädgård men det verkar ta tid...

    Kram
    Sari från Puumuli

    PS. Jag känner mig som en svikare om jag inte hinner kolla vad alla ni i bloggen håller på med... Är jag redan bloggberoende?

    SvaraRadera
  3. Den där skissen kan jag tänka mig att sno rakt av, -så underbar! I sommar gör jag mina första trevande försök till grönsaksodling. Det ska bli så spännande, men jag har så mycket att lära.

    Nog kan man bli smått beroende av "Blogglandia". Fast minst en dag i veckan försöker jag hålla helt bloggfri, bara för att visa för mig själv att jag fortfarande har kontroll över det hela, haha! Hoppas ändå att det ordnar sig med din dator snart.

    Må gott där uppe i norr!
    Kram från Skåne!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Bloggandet är definitivt beroende
    framkallande.Flera gånger varje
    dag kommer tanken smygande...Jag
    ska bara kolla lite....och på
    fjällenresan lånar jag sonens
    I phone.(Men mamma du kan inte
    skriva ett inlägg nu...)

    Din köksträdgård kommer att bli
    super. Grönsakerär lika vackert
    som perenner om man får smyga
    in lite ringblommor och annat
    fint.

    SvaraRadera
  5. Spännande! Jag skulle vilja men vet att jag är så dålig på att fullfölja så det blir växthuset i år som får räcka. Blir mest tomat, gurka, rädisa och sockerärt.
    Ha det gott och lycka till. Yvonne

    SvaraRadera
  6. Visst är det så kul med bloggandet! Så himla kul med en vacker köksträdgård!
    Ses ju snart!
    Ha en riktigt fin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  7. Det ser jättetrevligt ut! Va härligt! Va bra att du har lånedator! Ja, visst är det lite svårt att klara sig utan bloggandet...när min dator var paj så blev jag oxå frustrerad även om jag blev lite avvänjd..men inte tillräckligt..det var desto roligare att blogga när allt funkade igen! :)

    SvaraRadera
  8. Drömmar av silver...drömmar av....Med en sådan köksträdgård måste man vara nära paradiset....
    Kram//

    SvaraRadera
  9. Hejhej! Men du vilken underbar skiss!!! Planen är ju att göra någonting av vår tomt också och könsträdgård står ju på önslelistan.
    Tror jag ska sno din bild -om det går bra? :)
    KRAM

    SvaraRadera
  10. Blogga ger helt klart beroende, men ett bra sånt tror jag. Jag hinner mest i slutet av veckan, övriga dagar bara snabbkikar jag.
    Väldigt fin bild på köksträdgård, härligt och planera och drömma nu.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...