måndag 21 mars 2011

Än har vi pärer kvar


Härliga solsken! Nu känner jag hur livskrafterna återvänder när helgen tillbringades till stor del utomhus. Till lunch blev det en stor kastrull köttsoppa av egen potatis. Än finns det kvar så det räcker tills det är dags för nypotatisen. Önskar jag kunde säga detsamma vad gäller moroten, purjon, palsternackan och kålroten....


Små steg närmare självhushållning är bättre än inga steg alls! Ambitionen är att fylla källaren än mer kommande höst. Bakom den här rejäla muren finns vår matkällare...


...med samma ingång som till bagarstugan i husets källarplan. Ser ni vilken vacker dörr det finns bakom masoniten?

xxxEijaxxx

11 kommentarer:

  1. Vad härligt med egna odlade varor.Underbara bilder.Önskar dej en skön dag och en go start på nya veckan.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Åh vad det är klokt, det där med små steg! Visdomsord jag ska ta vara på i sommar.
    Ha en skön måndag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Härligt att kunna ha kvar egen potatis så länge.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  4. Vilken redig matkällare ni har! Och bagarstuga, vilken potential Eija!!! Härligt med självhushåll, önskar jag pallade med att odla potatis, men jag tycker det är sååå trist!! Fast jag älskar potatis, skulle gärna äta det var dag! Nu har jag ätit mandelpotatis ett par dgr, det är ngt speciellt med den, el så är det för att jag är uppvuxen med den sorten.

    Njut av era pärer, snart kommer färskpotatisen !!! Mari.

    SvaraRadera
  5. Hej! -Glad att jag hittat hit till din härliga blogg ! - Visst är det en rikedom att kunna odla själv , och så mycket godare det är ! - När vi köpte vårt gamla hus blev jag överlycklig för att det fanns en jordkällare att förvara i !
    Ha det gott / Anneli

    SvaraRadera
  6. Underbart att fortfarande kunna hämta ur eget förråd. Vårt tog slut för längesedan - men så odlade vi ju inte så mycket förra året. Mer ska det bli i sommar :)

    Jättehärlig dörr :)

    Ha en fin måndag!
    //Sofia

    SvaraRadera
  7. Så härligt med egen potatis! ja allt annat man kan behöva oxå! Så vackra bilder från stenmuren och hörnet på huset med gammal dörr! Ha en fin dag! Kram :)

    SvaraRadera
  8. Då blir jag nyfiken på hur stort potatisland ni har? Jag har tänkt bryta nytt land till potätern i år nämligen, med mål att det ska hela året.

    SvaraRadera
  9. Det är guld värt att ha en bra pärkällare som håller kylan så länge som till nästa skörd. Då är det ju extra roligt att fylla den också.

    SvaraRadera
  10. Hej! Härligt att äta hemmaodlat hela året! Hur förvarar du dem? I säck eller låda? Jag försökte lagra äpplen, la dem i en stor katong med skyddande papp mellan och la dem i matkällaren. Men när jag skulle hämta upp några till en paj på hösten så hade mössen varit där och haft kalas... :(

    Andrea

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...