tisdag 10 januari 2012

Skåp av gamla fönster


Tänkte inte visa er skåpet vi bygger i badrummet förrän det var någorlunda klart men JAG KAN INTE HÅLLA MIG för det blir så bra! Det blivande badrummet med sin takhöjd ser ännu högre ut - att sätta fönster längs hela skåpet från golv till tak gav en monumental feeling till rummet...jag vet, jag använder många adjektiv men nu är jag så nöjd så....


det spelar absolut ingen roll att det inte råder millimeterprecision efter att man skruvat dit gångjärnen och hängt upp fönstren...


patina finns och ska få vara kvar - jag kan liksom inte måla om någonting alls längre...perfekt ytfinish är inte min grej alls! Därmed räddar jag undan bågarna från penseln och de får fortsätta sitt röda liv. Det kommer passa bra till badrummet där väggarna och snickerierna ska gå i olika beige/nougatfärgade toner...


invändigt fick skåpet pärlspontklädsel och hyllor av spåntad bräda...

Tänk att fylla den här med handdukar i fräscht vitt, linnebeige, chokladbrunt, sotigt svart och åskgrått - från golv till tak!

xxxEijaxxx

52 kommentarer:

  1. God morgon Eija !

    Det blir så fint !!!
    Och tänk vad härligt att man har byggtvdet själv och dessutom för mycket mindre pengar än på Ikea... och så mycket finare.
    Tack för att du delar med dig.
    Vi ska också platsbygga här hemma.
    Iemellanåt så har jag lust att göra kölet med men
    samtisigt vill man nog ha det modrrna funkioner i det...
    Det kommer bli toppen.ertbsdrum.
    Hur går det med badkaret?
    Var det svårt att måla.
    Jag vill också ha en lejonyasbadkar men dom nytillverkade är så dyra och fick sån ide av dig att köpa gammalt och måla om och likaså med vedspisen. :)

    Ha en jätte fin vintertisdag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så gott och bra med RECYCLING! Inomhus och inte i ett växthus där fönstren så småningom ruttnar...

    Ser att du är Ernst Kirschstång-inspirerad :-)

    SvaraRadera
  3. Förstår att du inte kunde vänta med att visa, ååååhhhh...!

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  4. Men guuud vad fint Eija...åh vad jag önskar att jag vore en svala...då kunde jag flyga upp till dig och kika in i vartenda fönster på ert underbara hus....

    kram du fina/c

    SvaraRadera
  5. Ohh vilkt härligt stort skåp och vackrare än vackrast! Tänk vad man kan göra själv med lite tid och tålamod..
    Ska bli kul att se när det blir klart.
    Ha en fin dag.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Underbart Eija, och det är återvinning på hög nivå!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. God fortsättning på nya året!

    Skåpet blir ju toppen. Bra förvaring när man utnyttjar hela höjden också. Ska bli kul att se det färdiga resultatet.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Aaahhh, det blir så vackert....
    Bra att Du inte målar fönstren, någon måste ju spara historian bakom (och Knut Knutson blir så glad;)
    Jag har också svårt att måla gamla saker där det fins en skön patina men jag brukar vaxa den omålade ytan, det känns fräscht, luktar gott och inbillar mig i alla fall att det är bra för träet.

    Lycka till med fortsättningen! väntar med spänning...

    Ha det gott!
    //lisamaja

    SvaraRadera
  9. Hej Eija!
    Ahhhhh......jag ryyyyyyser.....av välbehag!
    Ses snart!
    /Sussi

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig takhöjd! Kommer att bli superfint!

    SvaraRadera
  11. Hej
    Fantastiskt vackert :)
    JAG förstår att du njuter till fullo det hade jag oxå gjort och jag kan se det framför mig med alla handdukar.....
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  12. Kan förstå din glädje !!! Det blir verkligen hur fint som helst ! Helt perfekt !!
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  13. Sååå snyggt! Jag förstår att du inte kan måla över! Jag skulle oxå göra som dig att behålla de gamla färglagren, så charmigt, personligt och fint! Det kommer bli kanonbra!:) Underbart! Kram

    SvaraRadera
  14. Så vackert!
    - Ett "levande" skåp, om man nu kan kalla skåp levande ..
    Ny färg gör ofta så att själen i möbeln försvinner, men nu finns den kvar i dina gamla fönster !
    Ser med förväntan fram mot att följa nästa steg irenoveringen !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  15. Åhhhhhhhhhhhhhh vad fint det kommer att bli!!!
    Och tänk så mycket det kommer att rymma!
    Ha en fin dag
    Har tygerna kommit fram?
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  16. Loooooooove it:))))

    Kram från Norregård

    SvaraRadera
  17. Hej vännen, det blir så vackert. Vad ni kan! Ni är det perfekta teamet! Det ska bli jättekul att se resten också, är övertygad om att ni skapar något magiskt!
    Kram Kristin

    SvaraRadera
  18. Jag förstår att du blir nöjd så jättebra som det där blir. Spännande med badrummet!
    Cicki

    SvaraRadera
  19. Vi har flera såna skåp och av precis likadana fönster och dem skåpen är jag är mest nöjd med i hela huset. Det är ju så kul att kunna återanvända =)

    Kommer o bli kanonsnyggt när allt är klart!
    Kram Pirre

    SvaraRadera
  20. Kommer att bli kanonfint, behåll den röda färgen! Vi gjorde något liknande i vår hall, rev ut 70-talsgarderober och byggde en gammeldags "serveringsgång" med gamla fönster. Helnöjd och massor av förvaring!
    Mvh Lena på Lokgården

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Så underbart fint det blir!!!!
    Kan verkligen se det framför mig sen när skåpet är fyllt av en massa lakan och handdukar, underbart!
    Gillar när man kan återanvända gamla saker.
    Sen är det ett extra + för att ni inte målar fönstren, den patinan kan inte köpas för pengar liksom.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  22. Attans vad fint det blir Eija!! Vilken bra idé:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  23. Jag säger bara; DU INSPIRERAR (och din gubbe med). Så fint!
    Skorpan

    SvaraRadera
  24. Tänk vad man kan göra av gamla fönster, skåpet är så fint! Kommer och bli så fint det badrummet, roligt att du visade redan nu. Jättefint att ni behöll den röda färgen.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  25. Ja tänk om man kunde bygga något så fint själv, då skulle hela huset vara fullt av liknande skåp...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  26. Åhhh, så fint!!! Rycker det r härligt att ni lämnar kvar ursprungsfärgen - den är väl lite åt samma hål som ytterdörren?
    Det ska bli jättespännande att få se badrummet när det blir klart.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  27. Det här ska verkligen bli kul att se...dina (eller kanske era) färgval låterunderbart. Ser fram emot att följa bygget, ger sån inspiration.Kram Annika

    SvaraRadera
  28. Men herregud vad fint! Jag följer med spänning ert badrumsprojekt.Ska snart själv få tummarna ur och göra ett badrum och här får jag fantastisk inspiration! Tack för att du delar med dig!
    Ha det så fint!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  29. Vad snyggt det blir !! Spännande att se det färdiga badrummet sen! La till mig som följare av din blogg, du har riktigt fint här :)

    Vi gjorde också ett skåp av (bara) ett gammalt fönster i badrummet, och bytte ut glasen mot speglar. Jag är riktigt nöjd med det.

    Tack för din kommentar hos mig förut.. jag är så himla dålig på att kommentera själv :/

    Ha d gott!
    //Hanna

    SvaraRadera
  30. Hej vännen,
    Blir ju hur fint som helst!
    I like :)

    Kram kram, Carina

    SvaraRadera
  31. Så fint det blir...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  32. Förstår din glädje, jag sitter också och småler! Jisses, det blir så bra, så fint! Och visst har du känslan för det hela med patina och allt. Härligt Eija!
    /Cia

    SvaraRadera
  33. Å vad fint det kommer att bli!!! Superbra ide' att använda gamla fönster så. Spännande att se slutresultatet.
    Kram!

    SvaraRadera
  34. Hej!

    Hittade in på din blogg nyligen, helt underbar!!!!
    jag är i skrivande stund på gång och bygger ett eget fönsterskåp. jag är lite nyfiken på hur ni hängde på fönstrarna, vanliga gångjärn? eller satt det kanske kvar den gamla gångjärns hållaren kvar på fönstret?

    mina fönster har ingen sorts upphängning så jag funderar på vad som är enklast och smartaste sättet att hänga dom på!
    tack för en underbar blogg som jag blivit "beroende" av!

    SvaraRadera
  35. Hej och välkommen till min blogg!
    Det satt gamla gångjärn på fönstret som inte passade i de nya gångjärnen vi köpte, så vi fick skruva loss de gamla järnen och sätta dit nya från bygghandeln...det skulle säkert ha gått hitta par till de gamla gångjärnen om man letat lite...

    SvaraRadera
  36. Hej!
    Nu är jag återigen på din fina sida!
    Kommer jag att ha ett hus modell äldre i framtiden, (just nu är det funkis) kommer jag låna en massa ideér från er! Fåren har vi redan ;)
    //Elisabeth

    SvaraRadera
  37. hej har du fler bilder att visa hur du byggde detta fina skåp? Skulle vilja bygga liknande.. kram ulrikalinde@hotmail.com

    SvaraRadera
  38. you can find out more YSL Dolabuy Get the facts have a peek at this web-site have a peek at this web-site Louis Vuitton replica Bags

    SvaraRadera
  39. https://gonnabecrazyforyou.blogspot.com/2013/07/ishq-e-memnu-divas-their-styling.html?sc=1677049757503#c1019580474958464669

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...