tisdag 19 juli 2011

Gästrum från svunna tider


Nu gläntar vi på dörren till vårt nyinredda gästrum, som fick nya imperialsängar i ek för ett par inlägg sedan...


Skrivbordet och pallen i rokoko är köpta på en auktion för länge sedan. De fick vara kvar i rummet där mellan sängarna och kan användas som sängbord...


Gästrummet ligger i fil med vardagsrummet eller salen och matsalen. I alla de tre rummen finns en fungerande kakelugn. Runt den runda skönheten ligger tavlor och ramar fyndade på loppisar, klockan är arvegods, spegeln hittades i ett soprum! Vedlåren kommer från husets bagarstuga. 


Sängarna bäddades med mina finaste lakan med spets och monogram.  De jordgubbsröda satintäckena är köpta från Kathrines bloggbutik Fågel Blå. De glänsande, tjocka, gamla täckena köptes först till detta rum, innan sängarna fanns. Nåja, sinnebilderna av rummet fanns i huvudet förstås....


Sängarnas krön är otroligt fint arbetade! Tapeten då? Ja den fanns uppsatt då vi köpte huset men är inte särskilt gammal, eftersom det under den finns en 50-tals tapet! 


40-tals lampan har vi fått av min mamma och pappa. Kupor saknas dock, så om det finns någon därute som har kupor i detta utförande till övers så är jag intresserad...Rådjurshuvudet fyndat från Blocket. Vad skulle vi göra utan Blocket egentligen?


Plockade in lite blåeld och annat från vår vilda trädgård i en kockumskanna...


Örngott med spets och monogram, pyjamasgömma, örngott av kökshanddukar, allt från loppisar och nätauktioner...allt sådant är till för att användas, inte gömmas undan i skåp och mörka skrymslen. Strykjärnet är inte min bästa vän som ni ser!


Här sover man gott som på mormors tid!


De blå trasmattorna fyndade på loppis nästan gratis, minnestavlor från släkten. Så hängdes tavlorna ofta förr, högt upp och inte i klungor eller samlingar som vi hänger dem nu i modern tid...

Den amerikanska gungstolen har jag haft sedan jag skaffade min första lägenhet


Som vanligt har jag ett följe av barn när jag fixar och donar...det gamla vykortet hittades i en byrå som vi blocketfyndade. Extra roligt är det att det kommer från trakten...


Fotografen och stylisten - förhoppningsvis inte lika gammal och antik som atmosfären i gästrummet!

xxxEijaxxx

11 kommentarer:

  1. Skratt... NÄ, du ser varken gammal eller antik ut!
    Så fint du fått till gästrummet! Risken finns nu att dina gäster stannar fööör länge ;) :) Gillar verkligen skrivbordet också!
    Ha en fin dag!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  2. Vackra du!
    Jisses vilket gästrum! Jag totally njuter och känner att...där vill jag sova! Ja, eller bo, egentligen!
    Helt underbart vackert!

    Åhh, jag hoppas du vet hur mycket jag älskar din blogg!
    Personlig, annorlunda och alldeles alldeles ljuvlig!

    Stora solkramen till dig från Skånelandet. Må bäst!

    //Goa

    SvaraRadera
  3. Men åh vilket vackert gästrum, lika vackert som fotografen och stylisten!!! Vilket rum, och såna gosiga fina djupröda täcken du hittade på Fågel blå, älskar såna! Och kannan med blommorna som pricken över i, otroligt fint, alltihopa! Mari.

    SvaraRadera
  4. Eija, ditt hem är verkligen det vackraste jag vet! Nu sitter jag här med gåshud (trots 22 graders värme) och vill bara titta igen!
    Du är fantastisk!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Uuuunderbaaart! Dina gäster kommer bo som kungar!

    SvaraRadera
  6. Åh så vackert...vilket gästrum så där underbart vackert och bevarat som det ska vara i ett hus med anor...underbart!

    Ha en fin dag!
    kram Marina

    SvaraRadera
  7. Så himla mycket fina saker du har hos dig, sängarna är underbara,kakelungnarna och påslakanen- jag allt är ljuvligt!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt, jag är stum av beundran!! Har suttit länge och tittat fram och tillbaka på dina bilder! Njutning!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Så ljuvligt!!! Där skulle jag gärna befinna mig...
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  10. Så ljuvligt och vackert och underbart. Vilka sängar!!! En sötnos i spegeln också ser jag. Kul att få se dig!
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  11. Underbart! Så mycket fina gamla saker! Gillas supermycket!


    Hälsningar Ann

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...