lördag 12 mars 2011

I hönshuset


Vid den här tiden på året värper gårdens höns som mest, vilket är det välgörande ljusets förtjänst. Varje dag hämtar jag ett tiotal ägg från dessa reden. I hönshuset på Norrfrid bor det sexton hönor och två tuppar.


Ett hönshus behöver inte vara så komplicerat att få till! På våra breddgrader behöver den vara isolerad förstås, men en oanvänd lekstuga förslagsvis skulle kunna bli en ursöt tillhåll för en flock kacklande damer. Höns går t.o.m att ha i en villaträdgård, men skippa då tuppen om du inte vill reta gallfeber på grannarna, han väsnas något alldeles förskräckligt mest hela tiden!


Inredningen kan man enkelt få till: sittpinnarna är av trädgrenar fastspikade på ett par brädor. Redena kan en normalhändig person få till av restvirke. Mat- och vattenautomat från Granngården. Ett element behövs på vintern för att hålla det mesta av kylan borta. Värmelampan som ni ser på bilden är till kycklingarna som nu är stora! Ett sandbad behövs också, vi har klippt itu en stor vattendunk och fyllt med sandlådesand! Mer behövs inte för att få egna, härliga ägg med den gulaste gulan till frukostomeletten!

xxxEijaxxx

pssst! ett mirakel att datorn höll sig öppen såhär länge så att jag kunde göra inlägget....en ny lappis är nu beställd och kommer forhoppningsvis på måndag!

18 kommentarer:

  1. så mysigt det ser ut - jag har oxå ett hönshus - en ny liten kyckling tittade ut häromdagen o det är så spännande varje gång ett nytt litet liv kommer. förvånansvärt vad bra det går med tanke på att de andra hönsen lever så tätt inpå så skyddar mamman den lille. Jag har 2 tuppar och 7 hönor och två kycklingar , nu längtar vi bara tills vi får släppa ut dom så att dom kan njuta av solen. i morse lät jag dörren stå öppen när jag gav dom mat o genast sprang alla fram till dörren o ville ha sol // ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt det är att besöka alla dina djur! Ja, hönorna vet nog att påsken är på väg och därför är det fullrulle med värpningen... ;-)

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. Älskar dina höns! Man riktigt ser på bilderna att var och en av dem är en egen liten personlighet. Jag har inte släppt tanken på att skaffa några egna höns, men får fundera lite över en bra lösning i så fall.
    Ha en skön lördagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Sånt trevligt inlägg, så trendigt dina hönor hade det med det blå lampan =) och det är verkligen hemtrevligt med hönor, och praktiskt, vore det inte så att jag hade en viss "fågelfobi" så skulle jag haft ett gäng hönor, tycker det ser så trevligt ut när de går runt på gården... ha en trevlig måndag med den nya lappisen och en fortsatt mysig helg! Mari.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilket trevligt inlägg och vilken fin blogg du har! Ska kika vidare här inne lite nu!
    Ha en skön söndag! Kram Helena

    SvaraRadera
  6. När jag var liten hade vi höns, det var så roligt och få plocka ägg. Det är ett härligt gäng du har, och dom bor fint. Just nu har jag två ägg i grytan, älskar ägg till frukost.
    Ha en fin dag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Åhhhh så vackra bilder på dina hönisar!!!!
    Och så fint dom har det i sitt hönshus!!!!
    Hoppas du får en fin Söndag!!!!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  8. Jag vill också ha höns...såna fina som dina....men resten av familjen är inte lika intresserade tyvärr....tänkte faktiskt i dag på morgonen att det vore så kul med lite höns.

    Bearbetning pågår ;)

    Kram//

    SvaraRadera
  9. Åhh nu längtar man tillbaka till hönstiden:) Ett tips ska du få av mig, gammal uttjänt blomjord (som blir över när du omplanterar) blir utmärkt för hönsen att bala i. Ordet "sandbad" är egentligen felaktigt då det hönsen verkligen vill ha är JORD. Lycka till!
    Skorpan

    SvaraRadera
  10. Hej! Vad mysigt det ser ut med hönsen. Jag ska också skaffa mig några längre fram. Jag måste bara komma på nåt bra ställe att ha dem på. Det var bra tips det där med den gamla blomjorden. Det ska jag komma ihåg. Jag har skickat en utmaning till dig. Kolla på min blogg. Hälsningar Ing-Mari

    SvaraRadera
  11. Tack för tipset, Skorpan! Nu förstår jag hönsen helst badar invid husväggen, där jorden är som dammigast och torrast! Sådan jord finns det gott om här hos oss nämligen och då slipper jag köpa sand. Alltid lär man sig något nytt!
    Ha en fin söndag i solen alla!

    SvaraRadera
  12. Månne min kommentar for ut i cyberspace? jag bara konstaterade att det vore underbart att ha egna hönor... Hur gjorde ni när det var jättekallt? Extravärme i hönshuset eller?

    SvaraRadera
  13. Åh så härligt att ha egna höns!
    Ha en fin vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  14. Hej
    Härliga bilder så kul att gå ut och plocka ägg när man vill.
    Såg din fråga men är inte rikigt säker på att jag förstår den.
    Först trådde jag att du menade i blogglistan, men såg att jag låg med där hos dig.
    skriv gärna och förklara mer så hjälper jag dig gärna.
    kram sandra

    SvaraRadera
  15. Hej
    Ok nu är jag med på vad du menar, tyvärr vet jag inte hur det fungerar.
    Jag har inte lämnat någon länk där så jag tror att blogger själv gör det på något sätt.
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  16. Min dröm...

    ...att en vacker dag ha egna höns. Nu har två av våra grannar höns och vi köper ägg av den närmsta grannen, men vilken lyx att ha egna och så kul när man ser dem kackla hemma på går´n =)

    kanske kan det vara nåt när man ska vara hemma och mammaledig...mera tid till och fixa allt och så hinner man känna efter om det var så kul som man trodde =)

    ha en toppendag. Kram Pirre

    SvaraRadera
  17. Oj, vad min hönsfeber stiger bara! Har just läst en jätte bra bok om hönor "Hönsboken" av Anders Jansson och Nina Östman, och ska laga ett hönshus till vår gamla stall så snart jag får nya utrymmen för våra får och geten Agnes i gamla kohus:) Hur många hönor har ni och hur stor är hönshuset?

    SvaraRadera
  18. Herlige bilder, Eija! Høner er virkelig noen herlige dyr å ha, lettstelte og morsomme. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten høner nå... etter nesten åtte år som "hønsemamma". For ikke å glemme ferske egg da...!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...