söndag 3 april 2011

Nordiska trädgårdar 2011

Nu har det gått en vecka sedan trädgårdsmässan, ni har säkert njutit av vackra bilder på de flesta trädgårdsbloggarna, men här kommer ändå mina bilder och tankegångar kring mässan som jag hann besöka torsdagen innan inredningsresan...


Man förundras över alla dessa vackra montrar och hur vackert proffsen får till det, som här, Rottneros park, en av idéträdgårdarna...


eller den här, Drottningholms slottspark. Vilken tulpanprakt!


Loppisfyndade kaffekoppar går att använda till mycket. Så sött!


Här fanns en massa härliga budskap skrivet på de vackra spröjsade fönstren, som " om jag visste att världen skulle gå under idag, skulle jag ändå plantera ett äppelträd idag". Love it!


Säg den som inte får lust att odla potatis efter att ha beundrat denna monter!


Har ni sett något vackrarer badkar någonsin? Utsidan är lagd i mosaik. Badkaret tillhör Wij trädgårdar


Köpte en av Lars Krantz signerad bok...tänkte att det borde finnas tips på odling på lite nordligare breddgrader, eftersom Ockelbo ligger i höjd med Gävle...


Man kunde få sig en stunds massage här...


Den häftigaste montern hade Gro Form - de förespråkade en form av urban living, bara fantasin sätter gränser får hur man kan odla i stan, och vad man kan odla i...visade i ett tidigare inlägg purjolökar som växte i gummistövlar!


detta är de vackra trädgårdskomposterna från Gro form...


såhär kan man också odla potatis....


Hos Hälsinglands lammkvalitet fanns små ulltussar - gotlandskaniner


och förstås otroligt vackra fårskinn från deras allmogefår. Samt fina gedigna trädgårdsmöbler tillverkade enligt gamla modeller. Det är Nina Östman med make som också står bakom flera böcker som "hönsboken" och "fårboken" som har företaget. Nina presenterade också sina tankegångar om självhushållning i en intressant föreläsning...som ni säkert förstår ligger detta nära mitt hjärta också!


visst får detta vattnas i munnen på er också?


Det var inte lätt att fota genom hönsnät - dessa höns värpte ägg med stämpel och datummärkning på, ha ha. Inte så autentiskt, tyckte jag! Men barnen flockades runt hönsburen och då är väl syftet uppnått!

Ja, jag tror jag bryter där, men jag har fler bilder från mässan som jag såklart visar i nästa inlägg!

Ha en skön söndag alla vänner!

xxxEijaxxx

8 kommentarer:

  1. Underbara bilder fullt med inspiration kan jag tänka att du är full av inspiration just nu.....
    tack för dina söta ord..
    ha en skön söndag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder, tack för att jag får göra den här "resan" jag med:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  3. Såg ett reportage i vår dagstidning om montern från Rottneros, väldigt vackert. Det var mycket du hann uppleva den veckan, både mässa och resa.
    Ha en skön söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Älskar dina vackra bilder från trädgårdsmässan,,, bloggvärldens finaste!!!!!
    Åh vad jag ångrar att jag inte åkte dit!!!!
    Tack för din supersöta kommentar!!!!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  5. Jag har verkligen missat något det förstår jag när jag ser dina bilder. Nästa år måste jag verkligen prioritera
    det där med att gå på mässa. Det är ju så inspirerande.

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder från mässan, jag önskar att jag hade hunnit med den också, men ibland får man välja. Vilket vackert badkar! Kul att de hade så mycket djur med också. Höns som värper ägg med stämpel och datum skulle kunna vara ett riktigt bra 1:a aprilskämt=)

    Ser fram emot flera fina bilder...

    Kramar,
    Regina

    SvaraRadera
  7. Åh så mycket fint de hade där!
    Ha en underbar vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  8. Har också varit där och det är ju så härligt att gå där och inspireras...alt är så fint och man springer från monter till monter och vill köpa allt för mycket.

    Kram Marina

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...