måndag 25 april 2011

Plockepinn


De flesta av oss blir odlingssugna när vårsolen sätter in på allvar. Så också jag. Då åker de flesta till närmaste trädgårdsbutik, inhandlar pallkragar, jordsäckar, fröpåsar eller färdiga plantor. Inte jag!


Nej, som vanligt ska vi ta omvägar.... Jorden ska djupgrävas. Börja med att skala av ogrässvålen. Skaka av grästorvorna för att frigöra jorden. Lägg jorden åt sidan, för den ska tillbaka överst i bädden sedan. Botten av odlingsbädden ska bestå av grövre saker som pinnar, flis och kol. Färska hästmockor ska plockas från hagarna i mängder (hagarna måste ändå rensas från de värsta högarna, två flugor i en smäll ni vet). På med det, lägg sedan på den ursprungliga jorden i bädden...


Gräv fram färdigbrunnen hästskit ur gödselstacken, den ligger under all färsk hästskit....på med den i bädden och blanda med den ursprungliga jorden...


Innan du började gräva har du planerat och mätt hur du vill ha bäddarna i ditt trädgårdsland. Gå till skogen, såga av några pinnar i lämplig längd. Vässa ändarna med yxa. Slå ner ett spett i varje hörn av odlingsbädden och några vid sidorna av bädden. Dunka ner dina pinnar i marken med slägga. Till sist flätar du in slyn som du också hämtade i skogen och avkvistade. 
Voilà, en odlingsbädd, kostnad 0 kr! Bara tre bäddar till att tillverka, det ska skapas en potager, inspirationen finner du HÄR

Och ikväll ska jag så!!!

xxxEijaxxx


17 kommentarer:

  1. Måste, måste bli bra i ryggen, skakar av extas när jag läser dina tips! För mig är trädgård och odling det bästa, nästan, som finns! :)

    SvaraRadera
  2. Så fint det kommer att bli; själv tycker jag också om att använda det som man hittar hemma innan man åker ut till butiken. Jag har också ett par odlingslådor på gång men måste till jobbet ett par dagar innan jag kan fortsätta...

    Ha en fin kväll!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. Vad fint det blir! Ibland kan det bli en del ogräs när man bryter ny mark och det brukar bli en hel del rensande i början. Ska bli spännande att se hur din potager växter fram.

    Ha en fin avslutning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Vem är väl som du, Eija! Synd att du bor så långt bort, annars hade jag "lånat" hit dig ett par dagar, hihi!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Är du lika trött i ryggen som jag?

    SvaraRadera
  6. Oj, jag blir helt utmattad av att läsa... ;) Vad duktig du varit, måste vara ett ganska tungt men belönande jobb!

    SvaraRadera
  7. Gediget arbete! Och givetvis ska det användas som finns tillgängligt, vilken härlig odlingsjord du får!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Åh, Eija! Jag får nästan ont i hjärtat av att se vad du har åstadkommit! Underbart är bara förnamnet... Det kommer att bli helt fantastiskt. Åååååh, har inga ord för hur inspirerad och imponerad jag blir! :0) Suck... som jag önskar att jag också hade en massa mark som jag kunde odla på!

    Kraaam/ Anna

    SvaraRadera
  9. Så fint! Ni är verkligen duktiga! Ni har ju verkligen utrymme att greja på oxå och så bra att få användning för "gödning" från gården! :)

    SvaraRadera
  10. Superfint!
    Finns så mycket man kan göra av det som finns där ute! Jag har också lite "pinnar" för att markera en gräns runt mina lådor jag odlar i, och jag gillar det mycket!

    Dock har jag inte sån bra hästskit,(!):))

    Jag har skrivit på skedarna med pennan jag köpt till att texta i barnens kläder.

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  11. Blev alldeles svettig av att bara läsa ditt inlägg!! Men vilken inspirationsbild du hade hittat! Den hade jag missat att se när du visade den. Är säker på att din potager blir superfin, kan inte bli annat med allt ditt slit. Bilden inspirerade men jag tror att jag suger på den karamellen ett tag, eller längre...:)Kramar

    SvaraRadera
  12. Gud vad kul - roligt att du postade dessa bilder! :-)

    SvaraRadera
  13. Nu har iofs inte alla möjligheten att gå till väga som du gör med dina odlingar. Det viktigaste är nog att odlandet alls blir av, att det sedan blir med köpejord för de allra flesta som odlar må vara hänt. /Mvh Lisa.

    SvaraRadera
  14. Fint, ser så passande ut på en gammal bondgård!

    SvaraRadera
  15. Jisses vännen vart får du energin ifrån fast det kommer ju bli hur fint som helst när du är klar och senare får skörda underbart!
    Ha en riktigt fin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  16. Så fint! Har också funderat på såna där kanter. Såg det hos Mandelmann för ett par år sedan. Men det gäller att hinna allt. Jag beundrar dig! Hur hinner du med allt?
    Kram Marita i Björkhagen

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...