fredag 8 oktober 2010

Det finns kranar och så finns det KRANAR


Nytillverkade kranar kan vara fina....


Men inga nya kranar kan mäta sig med de ÄKTA gamla...


Charmiga, vackra med text PÅ SVENSKA!!! Det gillar jag....


säg, är min kran inte identisk med den högra bildens kran?


Blev positivt överraskad av Gudmundssons nya - trodde det mest skulle vara en upprepning av "byggnadsvårdarens bibliotek" vilket redan finns i min hylla. Men det finns nya, underbara bilder i denna tegelsten....och mycket matnyttig text också förstås....


Dessa sköna kranar sitter på ett handfat...


...som väntade på mej på loppis. 50 kr!!!! Varför man ens vill byta ut denna skönhet mot ett nytillverkat handfat förstår jag inte....porslinet och kranarna är som nya!

Finns det någon därute som har erfarenhet av installation och renovering av gamla badrumsarmaturer? 

xxxEijaxxx

4 kommentarer:

  1. Åh de är helt underbara. Just ett sånt handfat, sista bilden. Hittade jag på en loppis men mannen vägrade... Nu är han nästan omvänd så kanske jag kan få något liknande tillslut : )

    Jag håller helt med dig, nytillverkat är trevligt men äkta gammalt är underbart!

    Trevlig fredagskväll

    SvaraRadera
  2. Tyvärr. Kakelugnen är vårt sorgebarn. Den är av vitt kakel. Men den förra ägaren fick en ingivelse och målade den med färg, silverfärgad *suckar* Hitintills så är det ingen som vi frågat som vet hur man tar bort färgen så vi får helt enkelt måla om den till vitt.

    Funktionen är det dock inget fel på.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig om Gudmundssons nya bok. Trodde också det skulle vara upprepning men blev överraskad. Dessutom tycker jag han ändrat ton en del jämfört med innan. Inte så fördömande och ensidigt som han ofta varit tidigare utan något mjukare och mer välvilligt inställd till de som inte vill gå hela vägen... :-)

    Vi har en likadan blandare som du, fast vår har termometer också. Den är jättefin och jag har tjatat och försökt övertala Mats att vi ska använda den i flera år nu men han har vägrat. Det beror på att det är hans pappa som sköter alla rörmokeriarbeten hos oss (han är pensionerad rörmokare) och han vägrar befatta sig med gammalt skit som han uttrycker det. Han vil inte installera sånt för han säger att det alltid läcker och blir problem. Jag är rätt säker på att han överdriver för att "hjälpa" oss. Nu ska jag försöka få Mats svåger att installera den istälelt. Han är också rörmokare och kan tänka sig göra det, han tycker sånt är lite kul så kanske lyckas jag nu.

    Vi letar också handfat och gamla kranar som de du fått tag på till badrummet. Än så länge har vi gått bet, vi vill ha ett som är rektangulärt så vi kan bygga en kommod under och vi vill dessutom ha upphöjd bakkant vilket verkar vara en krånglig kombiantion :-)

    Grattis till ditt fina fynd, hoppas vi snart hittar rätt vi också. //Sophie

    SvaraRadera
  4. Jättefina kranar och det verkar va en intressant bok! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...