onsdag 18 april 2012

Från ett träslott till ett annat


Vet ni jag är helt överväldigad av responsen, alla kommentarerna och lyckönskningarna i förra inlägget! Sådant gör att man blir lite stolt över sig själv, att man vågar hoppa och hoppas på framtiden och allt den kommer att föra med sig. Det är ni som inspirerar och gör bloggen! Tusen tack!


Som gamla husälskare kommer vi få ett hus till att krama om till hösten, ett riktig pärla som vi kommer ge mycket kärlek tids nog. Jag lover er många sköna bilder från rundvandringarna på nya gården där vi bara ska njuta och bo in oss först för att riktigt suga på karamellen innan vi sätter igång med vården av den gamla skönheten.

 

Många av er undrade om vi nu ska ha två hus och vart vi kommer att bo fortsättningsvis.

Jo såhär är det: eftersom djuren bor på nya gården, måste vi också bo där djuren bor. Det innebär att vi kommer flytta, men inte förrän till hösten då paret som bor där kommer att tacka för sig och överlämna fulla ansvaret till oss (iiiiiih!)


Vad händer då med gården Norrfrid?

Ja, det är här är min stora sorg kommer in.

Som vi har kämpat med huset, använt oss av tidsenliga metoder och material,försökt återställa huset till dess forna glans, inrett på vårt eget återbruka-först-och-främst-grejer-från-bodar-och-ladugård-stil och auktions-blocket-loppisfynd.

JAG ÄLSKAR DEN HÄR GÅRDEN!!!

Vi måste nog sälja först och främst. Det är den krassa sanningen. Norrfrid finns nog snart på Hemnet. Om vi inte får ett bra bud innan.

Men först ska vi slutföra alla påbörjade projekt, på vårt vis utan att tumma på varken stil eller material, precis som planerat. Så att det blir ett verkligt schysst hus åt någon annan. Snyft...

Så vi kör på renoveringsspåret några månader till.

Hoppas ni vill följa med!

xxxEijaxxx

P.S Skulle gärna samla på hus som Lars Sjöberg, om det var ekonomiskt möjligt. Intresse och passion råder det ingen brist på!

35 kommentarer:

  1. Det blir säkert hektiskt men trevligt. Lycka till, Eija!
    Vi har två fastigheter alldeles för långt ifrån varandra egentligen, men vill inget annat än äga båda just nu :-)
    Livet är fyllt av prioriteringar. "Norrland" är fullt av fina, tomma bostadshus.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag förstår din sorg men ert nya hus är fantastiskt vacker
    Och kommer bli underbart när ni får sätta händerna i det :)
    Tack för dina ord igår känner som du men ibland vill man mer för att det är sp kul:)
    Ta hand om dig
    Kram
    Sandra

    SvaraRadera
  3. Stort GRATTIS och lycka till med nya huset/gården/livet :)))
    En dröm som ni är såååå väl värda att den går i uppfyllelse!
    Varma kramar, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej på dig Eija!

    Vill önska er all lycka och framgång med era planer ! ;)
    Så kul att ni vågar ! ;)
    Det är jubdet som livet ska utgå att våga ta nya utmaningar.
    Härligt att kunna få vara tillsammans och närmare varandra :)

    Sorgligt med huset. Så fint ni har fått. Men det är väl så att man kan inte få allt.
    Ska bli så spännande att få följa eran resa ;)

    Varmaste lyckoönskningar vill jag ge till er !

    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. Åhh Eija så spännande men samtidigt förstår jag sorgen att behöva lämna ert fin ahus, som ni lagt så mycket käslek och omvårdnad på!
    But thats its the life!
    Jag skulle önska jag våga göra nåt liknande!
    men till det behövs det två, och min man tycker vi har det fint som vi har det!
    Så så är det med det!
    kolla in på min blogg, jag har lagt ut så snygga gamla bolsterkuddar från ett gammalt militärlager, kanske är det nåt för dej???
    Bara ett litet tips, jag har redan sålt 3, ursnygga.
    Hoppas din dag blir fin
    bamsekramar Kathrine

    SvaraRadera
  6. Det nya huset kommer bli ÄN vackrare än det gamla Norrfrid! Hade det varit jag och min sambo hade det varit otänkbart, för vi är så slöa och okunniga, men du och din man VILl detta och KAN detta, ni brinner för det här och huset är verkligen ett träslott och kommer som sagt bli minst lika fint!!! Detta var meningen, Norrfrid var bara "pryoplatsen".

    Kommer bli så bra med alla djuren och din man som kan vara hemma och ni är så taggade och intresserade av detta så ni komer klara det galant och Norrfrid, ja det blir inte svårsålt, ni kommer få valuta för pengarna el tvärtom;)Så det räcker till många nya fina inredningsdetaljer till nya stället, och det hade ju en till liten boning som kommer bli läääääcker!!!

    Kör på, ta för dig av livet- detta blir bra, sorgen kommer du snart över, så snart du har fått med alla kära pinaler till nya stället och bott in er!!! Lycka till!!! Mari. ( Tack för din snälla kommentar!)

    SvaraRadera
  7. Åh, vad jag beundrar er! Ni vågar! Så rätt ni gör... man måste göra val här i livet! All lycka önskar jag er... och man ångrar bara sånt man inte vågat göra!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Förstår att ni behöver bo på samma gård som djuren och att Norrfrid måste säljas. Husen påminner lite om varandra men tycker det här verkar ännu större! Och du Eija, ännu en vind att gå på upptäcksfärd på. Hoppas också att förra ägarna lämnar kvar en del som ni har nytta av, möbler, verktyg och mycket annat. Jag är redan förälskad i ytterdörren, verandan, alla fönster .....
    Det här verkar vara helt rätt för din familj!
    Än en gång; stort lycka till!!!
    Kramar
    /Cia

    SvaraRadera
  9. Vilken dröm!!! Både husdrömmen och bondedrömmen. Att våga slänga sig ut. Hussamlandet är för övrigt något jag också gärna skulle ge mig i kast med :). Nån gång så kanske, vem vet? Allt är möjligt bara man har tillit!

    SvaraRadera
  10. Det kan inte vara det lättaste att skiljas från Norrfrid men så häftigt att se att ni inte binder er vid ett hus utan följer er dröm, och det nya huset ser ju helt fantastiskt ut, vilka vackra hus ni har i Sverige!
    Fast det kanske blir tufft ibland så är det verkligen roligt att se människor som skrider till verket och inte bara lämnar vid tankar. Lycka till kramar igen!

    SvaraRadera
  11. Nu klappar mitt Ångermanländska hjärta stolt över er på Norrfrid!!

    Två av de vackraste husen i den gamla trästaden....har du någon byggnadshistorik om den nya gården.

    SvaraRadera
  12. Hej Eija!

    DU, jag tycker det ni gör är helt fantastiskt!!!

    Jag var inne på din sida flera gånger den dagen du postade förra inlägget men det gick inte att skriva av någon anledning... För jag ville ju verkligen tala om att jag tycker ni är så modiga och beundransvärda!
    Så roligt att läsa om folk som följer sitt hjärta och satsar på en dröm.

    För varför skulle man inte kunna vara bonde även om man inte vuxit upp på en gård, klart man kan med rätta intresset och viljan!

    Det nya huset är makalöst fint, oj som en saga som ska väckas till liv...
    Kan dock förstå hur sorgligt det måste kännas att sälja Norrfrid...men man kan ju kanske inte samla på hus om man inte är stenrik förstås?!

    Ska bli sååå spännande att få se mer av nya gården så småningom!

    Ha det bäst!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  13. Ni löser det på något sätt och man vet aldrig hur det blir. Jag är övertygad om att ni ror allt i land. Du vet att jag önskar er all lycka med detta! Kram K

    SvaraRadera
  14. Ni kreativa fantastiska människor!!!
    Lycka Till av hela mitt hjärta:))
    Nya huset är än vackrare än Norrfrid, som är en riktig pärla...

    Kram

    SvaraRadera
  15. Men grymt fint hus detdär nya,ni kommer att trivas vart än ni bor,så länge man har varann är allt så som det skall vara...och nu blev jag ju även lite sugen på att flytta!..

    SvaraRadera
  16. Huset ser så vackert ut både på bild och vad jag sett i verkligheten!..och som du beskrivit det på insidan så är jag så nyfiken!:) Det kommer bli jättebra, det är jag säker på! Bara viljan och intresset finns och det har ju ni! Ja, som man säger..man ångrar bara det man inte gjort! Kram :)

    SvaraRadera
  17. Hej Eija! Du gjorde nog många förvånade med ditt förra inlägg även om man anat att något med kor och bonderi var på gång :) Inte kunde man anat att ni hade planer på att lämna Norrfrid för en annan gård. Den nya huset ser verkligen stort ut. Din man har verkligen något att bita i där han står på verandan och inspekterar. Önskar er lycka till med er nya gård och djuren. Det ska bli spännande att se fler bilder från det nya stället framöver. Ha det bra! /Ing-Mari

    SvaraRadera
  18. Elämä aina tupsauttaa eteen uutta, rohkeat tarttuvat ja kääntävät ruoria... Hyvä, Eija, yleensä sitä kadutaan mitä jättää tekemättä! Itse vanhan ihanan kapteeninhuvilan hyvästelleenä ja suuren elämänmuutoksen tehneenä neuvon hyvästelemään hyvin ja hellästi vanhan kodin, silittelemään ja painamaan mieleen kaiken kauniin ja muistot - ja jättämään talon hyviin käsiin, sekin auttaa! Voimia ja iloa:)

    SvaraRadera
  19. Som jag sagt tidigare beundrar jag er och ni är fantastiska men jag kommer att sakna Norrfrid, har nästan börjat älska det!
    Lycka till med ert nya!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Jag instämmer i allt jag läst i dina kommentarer,
    och är det någon som kan renovera hus så är det
    ju ni. Jättegrattis igen till nytt hus och liv.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  21. Vad spännande grejer ni har framför er!
    Förstår verkligen sorgen över att lämna något man verkligen gillar, men ni får ju fortsätta i samma anda även på nästa ställe och det måste ju underlätta och kännas bra:)
    Jag menar, tur det inte var ett nytt modernt och tråkigt hus dit ni flyttar!
    Å va kul och vilken jättegrej att bli bonde! Häftigt att hoppa så där, det gör ni rätt i!
    Önskar er all lycka!:)
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  22. Sorg och glädje på samma gång, med andra ord.
    Måste få säga igen att jag iallafall tycker att ni är helt fantastiska som vågar ta steget!
    Jag bugar och bockar, - heja er!

    Kram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  23. Nämen !! Oj vad har hänt här !!?? Ska ni lämna ert vackra hus för ett ännu vackrare ?? Fast orenoverat ??? Eller ? Livet tar en annan vändning och jag önskar er stort lycka till !!!! Det skall bli spännande att följa er vidare resa ! Stor Kram ! // Susanne ♥

    SvaraRadera
  24. vilket vackert hus ni blivit vid...sååå himla spännande! Förstår att du kommer att sakna Norrfrid, men snart har du skapat er ett nytt hem i det nya och kan plocka fram Norrfrid som ett gott minne! Kramis semlan

    SvaraRadera
  25. Fullständigt underbart!
    Önskar er all lycka med allt. Skickar lite extra energi och kraft för det behöver man när man tar ett så stort steg. Men jag är säker på att detta är början på något riktigt stort och fint.
    En stor lyckokram från mig:)) Annika

    SvaraRadera
  26. Vilket häftigt hus ni får ta över! Ett riktigt träslott.
    Önskar er lycka till.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  27. Vilka hus!!! Får rysningar! Skulle vi inte ha satt igång med vårt husbygge hade jag nog övertalat maken att göra en flytt till Sverige... ;-) Stort lycka till!

    SvaraRadera
  28. Härliga utmaningar och så vågat!! Men med lusten och viljan klarar man allt!! Duktiga ni är!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  29. WOW! Vilket vackert hus, och spännande! Vad ni är häftiga:))
    //Cicki

    SvaraRadera
  30. Men jösses vilken dröm! GRATTIS! och bonde - mycket spännande! Här ska följas med! Kram och lycka till! Frida

    SvaraRadera
  31. Fantastiskt! Vilket härligt liv att byta livsstil. Önskar att fler vågar pröva lyckan (och jobbet) med nåt annat, vill själv pröva lyckan men svårt att få med hela familjen som består av tonårsbarn. Lycka till!
    Carina

    SvaraRadera
  32. WOW!! Vilket hus!!! :)

    Skulle gärna vilja hälsa på nån gång, och gärna med kameran!!! :)

    //Boije

    SvaraRadera
  33. Oj vilket jobb! Jag blir trött bara jag tänker på allt ni har framför er med tanke på allt ni redan har gjort. Vi har renoverat vår lilla går och jag vet vilket jobb det är. Lycka till med utmaningen!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  34. Oj, här har jag missat en massa märker jag! Vad roligt att ni får förverkliga en dröm! :) :) Huset ser fantastiskt ut och jag håller alla mina tummar för er och önskar er stort lycka till!!! Kram Jenny

    SvaraRadera
  35. Vilket underbart hus!
    Det är en sann kulturgärning att ta sig an dessa hus för på så vis bevaras de ju för framtiden. Så kan man tänka.
    Hade inte ni kunniga personer förvaltat dem hade de kanske förfallit för mycket för att kunna renoveras(som mitt släkthus),
    eller drabbats av felaktig renovering som berövat husen mycket av dess själ.(som huset jag bor i)
    Lycka till!/ Therese

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...