söndag 15 april 2012

BLI BONDE!


Har länge gått och ruvat på en liten "karamell" som vi har stött och blött fram och tillbaka i ett års tid nu. Vi är nämligen så nära vår nästa fas i livet så ni anar inte! Frågor som rört sig i mitt huvud det senaste året är:

Kan man bli bonde om man är uppväxt i förorten?
Kan man bli bonde om man inte är född på landet eller ärvt en gård?
Kan man lära sig att bli bonde "på riktigt"?
Klarar vi av att vara bönder ekonomiskt?
Är vi galna om vi blir bönder utan större erfarenhet av yrket?

och framför allt:

Blir man lyckligare av att vara bonde?


Svar på dessa frågor och tusen till lär vi få inom kort, då vår familj kommer ta över en gård i närheten med köttdjursbesättning och skogsbruk. 

YES, vi har köpt en gård till med ett gammalt träslott!!!

Det är HÄR vi har praktiserat en tid tillbaka. Min man kommer att få ett helt nytt yrke och framförallt slippa åka ifrån familjen till storstaden för att jobba. Jag fortsätter på mitt lilla kontor som vanligt och tillsvidare för att det ska gå ihop sig...

Nu är det på riktigt!

xxxEijaxxx

54 kommentarer:

  1. Ingenting är omöjligt. Låter fantastiskt spännande!!!
    Själv nöjer jag mig med att bo på en bondgård utan djur.
    Ha det gott och lycka till.....
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  2. Häftigt.
    En flygande fågel får alltid något, en sittande får ingenting.
    Lycka till. :D

    SvaraRadera
  3. Grattis! Friskt vågat hälften vunnet!

    SvaraRadera
  4. Åh vad stolta ni ska vara! Jag har ingen oroande tanke om att ni inte skulle fixa det!
    Ett stort lycka till till er! Kram kram!

    SvaraRadera
  5. grattis till att våga ta utmaningen och all lycka till önskar jag er
    kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Va kul ! Alltid härligt att följa en som följer sina drömmar, starkt ! ;)
    Vilket härligt kråkslott I looove ! Tänker ni iordningställa det & ha det som bostad eller är det för mycket jobb ? Helt underbart är det i allafall :D
    Ha en härlig söndag !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  7. Med risk för att förnärma, men FY FAAN va kul!! Blir hoppande glad för er del!!
    Å DET huset, ojojooooj asså c",)

    Massa lycka till, Klem Anna

    SvaraRadera
  8. Wow, vad modigt! och framför allt...LIVSBEJAKANDE!!! Önskar er stort och varmt Lycka till. Det skulle vara härligt att ha en gård. Njut av en lärofylld tid tillsammans.

    Kram
    Emma

    SvaraRadera
  9. Lykke til!

    Da får dere masse å gjøre!
    Klem,

    SvaraRadera
  10. Ja,är känslan rätt i hjärtat så finns inga hinder....Lyssna till den...Härliga ni!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Åh, vad glad jag blir för er skull! Jag tycker det låter perfekt, och har inga tvivel om att ni inte kommer klara det.
    Familjen kan vara tillsammans, och du kan ändå fortsätta med ditt. Jag imponeras av att ni vågar! Jag önskar jag också gjorde det, inte att ta över en gård, men med annat jag tänker på.
    Men, ska ni flytta då, eller? Jag förstod inte riktigt... Eller ska ni driva gården och bo kvar där ni bor?
    Ser fram emot att få höra mera:)). Stort lycka till!!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Vad UNDERBART, men hårt arbete väntar er. Vi behöver fler bönder i vårt avlånga land, fler kanske tar efter. Jag önskar er ett VARMT lycka till.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  13. WOW Eija, så härligt, underbart!
    Klart det där går bra, allt går att lära sig och det är mycket mer galet att låta bli att göra det man vill.
    Lycka och arbetsglädje till er!

    SvaraRadera
  14. Modiga!! Det måsta jag säga att jag tycker att ni är!Jag önskar er verkligen LYCKA TILL!! Det kommer säkert att gå bra då ni verkar ha funderat ordentligt på saken.Låter som ett härligt (men tufft) liv!!

    SvaraRadera
  15. Vad spännande! Ett helt nytt liv för er!Önskar all lycka till och jag fortsätter givetvis att följa din blogg.Kram.

    SvaraRadera
  16. Ni gör rätt, absolut!!! Jag kan inget annat än önska lycka till! Hoppas verkligen det till och med går bra över era förväntningar. Nu blir ni ett familjeföretag (med många händer)!

    SvaraRadera
  17. Woaw, vad spännande!!! Vad skönt att kunna vara hela familjen på samma ort.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  18. Åhh så spännande!
    En gård till, vad modigt av er!
    Njut Söndagen
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  19. Grattis Eija och hela din familj! Såklart du/ni fixar det här, du har ju både sisu och en man att samarbeta med. Äntligen får ni vara en hel familj och jag gissar att ni är lyckliga.
    Verandan på träslottet fick mig att hoppa, jisses så vackert charmigt.
    Det här kommer att bli helt rätt! Varma lyckoönskningar och tankar från mig,
    /Cia

    SvaraRadera
  20. Vad skoj! Ännu roligare blir det att följa din/erat liv här på bloggen. Så spännande. Och ja, jag tror man blir lyckligare av ett liv med djur :)

    SvaraRadera
  21. Åh, vad roligt! Jag tror absolut man blir lyckligare av att vara bonde. Och huset verkar ju vara helt fantastiskt. Lycka till med allt! Kram Malin

    SvaraRadera
  22. friskt vågat hälften vunnet heter det ju, jag vill ge er ett stort lycka till på vägen. Tror faktiskt att ni kommer att lyckas bra med det ni företar er eftersom ni verkar ha ett brinnande intresse för det hela.
    mycket spännande...

    SvaraRadera
  23. I rest my case, - du är definitivt den coolaste, modigaste, driftigaste kvinna jag känner!
    Vad händer nu? Är planen att ni ska flytta in i "kråkslottet" på sikt?
    Så vansinnigt kul det ska bli att få följa med på ert nya äventyr!

    Hoppas du får en fin start på veckan som kommer.
    Kram från Skåne!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  24. Åhhh vad roligt! GRATTIS och LYCKA TILL! Den gamla kråkslottet ser underbart ut...
    Hsa en fin helg och sköt om dig!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  25. Men vad roligt! Mången grattis och LYCKA TILL!!!
    //Cicki

    SvaraRadera
  26. Nu tror ju jag såhär, du kan vara född till bonde
    fast du är född i stan. Det kommer och bli jättebra
    det här för er, för visst känns det rätt i hjärtat.
    Och djur har ni ju redan, stort grattis till ett
    toppenbra beslut.
    Stor kram från en lycklig kuddägare
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  27. Men så underbart! Jag kan inte annat än avundas er. Visst kanske man har skapat romantiska drömmar om bondelivet, men det är ju helt rätt. Och helt rätt i tiden - jag tycker ni är supermoderna :)

    SvaraRadera
  28. Så himla roligt!
    önskar er lycka till!!!!!

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  29. Ni är bara BÄST! Håller alla tummar och tår för att ni ska ro allt i land utan att gå sönder på vägen. KRAMAR!
    Skorpan

    SvaraRadera
  30. Hej,bra beslut, mina föräldrar gjorde som ni köpte gård när jag var fem ingen med bönder i släkten, bara en enorm längtan. Jag är uppvuxen på bondgård, det gick jättebra för dom , oss barn, hade inte kunnat få en bättre uppväxt som barn. Som vuxen bestämde jag också att jag skulle bli bonde,min sjuårige son skall också bli bonde det är hans dröm.
    Allt går bara man vill, bönderna i byn skattade åt oss i början,men efter ett tag gjorde de intte det längre,dom kom tillockmed och bad om råd, bättre betyg kan man inte få. Djuren och naturen ger å mycket, det är en livstil. Lycka till önskar Louise

    SvaraRadera
  31. Gud vad kul. Det blev som ni hoppades på...klart ni kommer klara det!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  32. Härligt, lycka till...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  33. Oj, vad kul! Klart man kan lära sig! Det är ju inte ni som valt att växa upp i förorten, ni kanske är små bönder från början och man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt.

    Lycka till!!
    KRam Kia

    SvaraRadera
  34. Japp, jag tror absolut att man blir lycklig av att vara en bonde om det är det man vill göra! Jävligt kul att se folk som gör det dom vill och inte gnetar på ett "vanligt" jobb bara för att man ska.

    Ska ni bo i det nya huset? Vill se mer bilder!

    Och jo, LYCKA TILL!!!

    SvaraRadera
  35. Laitan Eija kaikki peukut pystyyn!! Waude! Rohkea veto mutta vain rohkeat elävät!!

    Det kommer att vara värt det- alldeles säkert. Tufft i början nog men ni kommer att klara det!!!

    SvaraRadera
  36. Hej vännen,
    Det kommer att bli toppen och tvivla inte :)
    huset ser hur vackert ut som helst...
    Ta hand om dig och varmaste kramen
    sandra

    SvaraRadera
  37. Antagligen kommer det att gå jättebra, och om det nu inte funkar så får ni väl sluta att vara bönder:) Friskt vågat hälften vunnit. LYCKA TILL!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  38. Hallå Eija, åh där är sagoslottet igen, kommer bli lika vackert som Norrfrid tids nog och JAAA klart ni grejar detta! Vad har ni att förlora? Funkar det inte om några år, och? Då har ni i af testat och fördelen är att din man kan vara hemma och era barn får växa upp med djur, lära sig empati och antagligen bli friskare än andra barn! Och du och din man vill ju detta, och KAN! Ni har dessutom både förnuft och kämparglöd!!! Det finns många bönder vars föräldrar INTE var det, aldrig försent att lära sig!

    Vilken fin bild på det bruna kobarnet: ) och att du inte hänger med ibland som du skriver nedan vore helt på sin plats, nu råkar jag bara tycka att du hänger med ovanligt bra med tanke på hur jäkla mycket du har runtomkring dig:)

    Stort Grattis & Lycka till. Detta kommer bli så himla bra!!! Mari.

    SvaraRadera
  39. Godmorgon!
    Vilken härlig vändning i livet!! Det där kommer ni inte att ångra! Många frågor med olika svar varenda dag! Att sadla om till ett nytt yrke är en utmaning i sig och vad gäller Bondelivet en ny livsstil! Jag lovar dig, Livet känns som man lever.
    Visst, många saker blir ju inte lika självklar om man nu inte är van att jobba 7 dar i veckan 24 tim om dygnet:-)
    Men köttdjur ger en ju lite ner frihet när djuren går ute än om man skulle ha mjölkkor.
    Jag fullkomligt älskar att vara å stöka i lagårn, njuta av sällskapet och inte behöva bry sig om man har två omaka strumpor, eller att det är hål på dom i stövlarna!:-)
    Mycket jobb, men det är värt varje sekund när man kan arbeta tillsammans och att barnen få vara med. LIVSKVALITÉ på HÖG nivå!!
    Spännande och som skrivet. Det där kommer ni fixa tillsammans! Kram den andra bondmoran:-)

    SvaraRadera
  40. Ni kommer att få det tufft och många gånger fundera vad ni i hela friden har gett er in på. Sjuka djur, fellägen på kalvar, foderkvalitet, maskinstrul och en ansträngd ekonomi och gud vet allt vad som kan hända.
    Men jag tror absolut att ni kan lära er bli bönder och det livet är helt fantastiskt och ger en enorm livskvalitet.
    Det finns bra utbildningar att gå och utnyttja LRF:s, Hushållningsällskapet och Länsstyrelsens kurser och träffar. Försök att få ett bra kontaktnät med människor som kan kor.

    Sen måste jag säga att jag blev så glad när jag fick höra att ni ska köpa den här fantasiska gården, jag hoppas verkligen att ni kommer att orka att renovera upp gården för den har verkligen potential.

    Jag önskar er alla lycka till, ni kommer att klara det här men kommer många gånger att fundera vad ni gett er in på!

    SvaraRadera
  41. Stort grattis och vilket hus sedan, helt fantastiskt!

    Lycka till!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  42. Åh, åååååhhhhhhh.....vilket hus! Jag är så himla avis!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  43. Vad fint att ni går dit hjärtat leder er! Modigt och klokt =)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  44. Det är skithäftigt det ni gör! :) Det blir alldeles säkert jättebra!..och ni vinner ju på att få ha pappa hemma förstås! Spännande! Huset ser spännande ut oxå! Ser fram emot att få komma på besök i ert "nya" gamla hus! :) kram

    SvaraRadera
  45. GRATTIS!! Vad spännande! Och vad mysigt att du får ha gubben din hemma på heltid nu! Många grattiskramar och lyckönskningar till er alla

    SvaraRadera
  46. Wow säger jag, härligt vågat! :)

    Att bli bonde fast man inte har det i blodet...jag tror att man är där man har hjärtat. Finns nog många bönder som bara fötts in i bonderiet men egentligen inte gillar det, kanske inte ens tycker om djur, men fortsätter av gammal vana.
    Lära sig kan man alltid, men kärleken till djuren antingen har man i sig eller inte.

    Måste berätta att jag haft/har "bondetankar" själv ett tag. Men...inte mannen. Så det blir alltför tungt att göra allt själv så jag har fått lägga mina idéer på hyllan, tyvärr. Men visst känns det frustrerande för mig med all den här marken, den här gården, och så att jag verkligen vill satsa...men man måste vara två om det, annars så fungerar det inte.
    Sedan är det ju så mycket vrångelpapper med att vara bonde nu för tiden och det är verkligen min svaga sida...pappershantering, eu mm mm.
    Jag hade också fundering på köttdjur, och några grisar.

    Önskar verkligen lycka till!!! :)

    //Boije

    SvaraRadera
  47. friendberg@hotmail.com17 april 2012 kl. 09:28

    Stort lycka till! Till skillnad från alla de storföretag som flyttar sin verksamhet utomlands och där konkurrensen hårdnar och hårdnar, tror jag att lantbruk är en framtidsbranch! Inte för att det ligger massa pengar där utan för at det är en av få brancher som MÅSTE finnas om ett land ska vara hållbart. Bönder kan vi inte vara utan trots att vi verkar tro det.

    Fantastiskt att den plätt på jorden där ni kommer arbeta INTE kommer att växa igen och bli granskog!
    Önskar er all lycka och tackar er för att ni förvaltar kulturlandskapet!
    /En bonddotter

    ...som tack vare bildspelet, om er prommenad till stan, vet att jag åkte i närheten av er gård för lite sedan. Kul!

    SvaraRadera
  48. Hei. Ser jo ut til at dere allerede klarer å leve et liv på landet. Har selv sittet i samme dilemmaet... er fra by, men giftet meg til gård. X-en ville ikke bo på gården, så jeg har tatt over... om man kan bli bonde - sånn helt uten sådan bakgrunn, gjenstår vel fortsatt å se, men... jeg jobber med saken. Har tatt noen kurs for å kunne drive litt med skogbruk. Gården er kanskje ikke stor nok til å drive på fulltid - om jeg ikke får i gang noe alternativ drift, men - det kan det jo hende det blir :)

    Lykke til :) Det er i hvert fall herlig å få bo på landet :)

    SvaraRadera
  49. PS. det er veldig spennende å følge med litt på bloggen din :)

    SvaraRadera
  50. Wiiiehoo!!! GRATTIS!!! Klart stadsbor kan bli bönder =) Absolut!!! Jag känner er inte och har inte följt bloggen speciellt länge men det känns ju helrätt för er =))) Det där träslottet hade jag mer än gärna bott i =) GRATTIS!!! igen och Lycka till!!!

    Catarina

    SvaraRadera
  51. Gudars skymmning så härligt att ni vågar satsa..Ja så klart ni är helt klart av rätt virke för det!

    Lycka till med Bondelivet!

    Nu väntar jag med spänning på att få se träslottet!
    Ska ni flytta till det andra huset eller ska ni ha två?

    SvaraRadera
  52. häääärligt vågat! jösses så kul =) Själklart så kan du bli bonde! ja du vet ju vart jag kommer ifrån, och har samma längtan =) fast bönder ska vi inte bli men djur ska det bli sen i framtiden.
    Och vilket sagoslott!!!!! Ska bli riktigt kul o följa er.

    Kram Pirre

    SvaraRadera
  53. Hello Eija! Wonderful photos! Best wishes! Geli

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...