söndag 29 april 2012

VÅRRUSIG


Vaknade i morse innan tupparna, de hade knappt vaknat ännu då jag gläntade på dörren på hönshuset för att kolla in läget därinne. Kände mig optimistisk då jag tänkte att det måste finnas en anledning till att jag vaknar såhär tidigt en söndagmorgon när det brukar vara som härligast att sova länge, länge....

Mycket riktigt, det låg tre stora ljusbruna ägg i ett av redena. Äntligen härliga, egna hemägg! Ni är förlåtna hönsen!!! Sedan fick flocken resterna av veckans ärtsoppa som de smaskade i sig i ett ögonblick, inte en smula kvar i byttan var det efter deras framfart!

Efter en timme och ett par kaffekoppar senare hade fortfarande ingen i familjen vaknat, så jag smög ner i källaren där min planteria ligger. Skolade om alla tomatplantorna i större krukor. Satte mängder med ärter i jorden för att forhoppningsvis kunna skörda ärtskott om ett par veckor...mycket nöjd med min produktiva morgon satte jag mig en stund i solen med hönsen kacklandes vid fötterna. Tänkte på hur gott livet är, just nu i denna stund...

Med detta vill jag önska er alla en riktigt riktigt solig och vårrusig söndag! 

xxxEijaxxx

17 kommentarer:

  1. Ja livet är underbart! Värmen kommer... och ljuset som kanske innebär än fler ägg :-)

    SvaraRadera
  2. Hej
    så kul att du fick några ägg :)
    låter som en härlig morgon här vaknade tjejen först av alla och då var det bara att stiga upp...
    ha det så gott
    krma
    sandra

    SvaraRadera
  3. Så fick du äntligen ägg, har du kommit på varför det inte blev några tidigare?
    Och du har både planterat och skolat om på morgonen, inte dumt att vakna före alla andra.

    Önskar dig detsamma, en skön söndag!
    Kram
    /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte gjort något speciellt som skulle vara annorlunda mot hur jag brukar sköta hönsen...det måste vara våren som verkar ha kommit nu!

      Radera
  4. Lycka är och plocka ägg, vi hade höns när jag
    växte upp. Ofta var det min uppgift och plocka
    in äggen, var väl inte alla ggr jag jublade då
    i den åldern. Men nu skulle jag göra det.
    Och tack fina Eija för din grattishälsning
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Låter underbart!!!
    Livet på Landet!
    Egna bruna ägg!
    Åhhhh så härligt!
    Önskar dej en fin söndag
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  6. Åh vilken go morgon!
    Underbart med egna ägg!
    Vi ska skaffa höns till sommaren! Längtar efter hemgjorda ägg:))

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar morgon du har haft! Det är väl det du beskriver som är meningen med livet?! Längtar efter egna höns, maken är på väg att mjukna och ge med sig på den fronten...

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Låter som en drömmorgon!
    Härlig bild, förstår lyckan över äggen:)
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar morgon!
    Här har vi också börjat få en hel del ägg och sått ärtor. DEt är et härligt liv man lever!!
    Allt gott!
    Malin

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig bild och vilken häärlig morgon du hade! :) Förstår att du njöt! Ha en fortsatt fin helg! Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...