lördag 14 april 2012

Hänger inte med alltid...


Tack alla ni hönsägare som gav mig så många bra råd angående värpning igår. I helgen gäller det alltså att spionera på hönsen för att se om de glufsar i sig de värpta äggen, lägga ut "senapsägg", leta efter äggömmor, rigga upp mer ljus i hönshuset med hjälp av timer och nacka åtminstone tre av de fem tupparna....allt annat som gäller höns är trevligt att göra men inte just detta, även om det blir mat av tupparna. Tur man har sin man som kan fixa "hugget", jag brukar vara där och assistera men är tvungen att blunda för varje gång yxan träffar huggkubben. Men det blir lättare för varje gång som tur är....

Idag blev det en bild på våra stackars pellisar som inte fick någon omsorg förrän påsk i år. Nu är de iallafall klippta och omplanterade med ny fräsch jord. Hoppas de reder sig för mårbackapelargonen är min favorit på fönsterbrädan. Samt någon illröd variant som nu också är omplanterad!

I källaren växer mina tomater, chillisar och paprikorna snart ur sina brätten, det är hög tid att ta tag i omskolningen...samt bokföring och deklaration som bara måste sättas i gång med...målning i badrummet...sy några kuddbeställningar samt allt annat som hänger i luften. Ja ni hör att jag har att göra. Jag hänger inte med alltid! Men så gillar jag ju att dona med det mesta! Mitt eget "fel"!

Så har vi det här andra "jätteprojektet" som jag bara gett en hint om i ett tidigare inlägg. Det känns som att det är dags att berätta mer om det här på bloggen. Ja det känns visst som så. Men det blir inte förrän i nästa inlägg!

Vad gör ni i helgen?

xxxEijaxxx

8 kommentarer:

  1. Mina fick lite omvårdnad tidigt men sen hinner jag glömma bort dom då dom står i tvättstugan på nedervåningen. Men en verkar väldigt tåliga! Även om dom är under mina ogröna fingrar! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte hunnit läsa igenom alla svar du fick i ditt förra inlägg så det är möjligt att du får ett tips om igen.
    Vi har också lantrashönor och de började värpa någon gång i januari. Nu ligger två på ägg och en har kycklingar. Sedan hände något märkligt. De två som går kvar slutade att värpa. Det blev inga nya ägg i redet. Sedan upptäckte jag att de har hittat en i deras tycke mycket bättre plats att värpa på, under ett av våra uthus. Kan det vara så att hönsen inte trivs i redena? Vi har ett rede som står tomt i hönshuset men hönsen vill inte värpa där av någon anledning. Håll koll på hönsen när de är ute i det fria om de har hittat andra ställen att värpa på.
    I övrigt kan jag också bara tipsa som någon annan har gjort, lägg dit "fuskägg"... golfbollar går också bra. Kanske väcker det värplusten.
    Vad fint erat badrum blir!
    Ha det gott!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Känner för att retas lite; jag ska bara hasa runt i raggsockorna här inne! Ja, nästan då.
    Önskar dig en fin lördag
    /Cia

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam med att vara o rota i det mesta ;). Mina pelargoner har inte fått någon ny jord än...har dock haft dem inomhus hela vintern så de börjar blomma så fint nu, dags att börja nypa bort knopparna alltså... Idag blir det uteaktiviteter med rensning i stooora slänten mot älven här... Mkt sly o annat men det blir ju rätt skapligt vackert när det är klart ;). Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Pelargonerna kommer säkert att ta sig! Jag handlade några stycken sticklingar på Trädgårdsmässan i Älvsjö och de ser faktiskt ut ungefär som dina....lite ledsna men de repar sig alldeles säkert.

    SvaraRadera
  6. Ja oj vad du har runt omkring dig....en hel del...men när lusten finns kör man ju på....själv har jag just avslutat ett stort projekt...mitt hem är nu klart...i ett par år har jag strävat efter det vita och äntligen kom känslan ...du är klar...Sedan finns alltid småpyssel...men det är ju bara kul! Lycka till Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Fina bilder på pellisarna!
    Njut helgen
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  8. Vilket trevlig blogg du har :-)
    Jag skulle också behöva ge mina pelargoner lite omvårdnad efter vintern för att få dem prunkande och vackra, men på något konstigt vis så kommer detta i 53:e hand... För få timmar på dygnet tror jag :-)

    Vårhälsningar Erica Pite Byggnadsvård

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...