tisdag 6 november 2012

Klovsta









Hej alla vänner! 

Lägger in en hastig hälsning här med bilder från mobilkameran av ett otroligt pampigt hus - Klovsta -  som nu är vårt nya hem. Och det är pure love love love ska ni veta!

Huset kräver lite fix och kärlek vilket det ska få så småningom, ny linoljefärg utanpå, lagade takläckage, lagad veranda, nykittade fönster....men först av med plastmattor, laminat och senare påbyggda mellanväggar! Att tapetsera med lumppapp tycker jag är en riktig mirakelmetod eftersom den döljer de mesta skavankerna utan att göra väggen spikrak - spikraka linjer hör till nya hus men med de här gamla träslotten är det annat. Så spännande det ska bli!

Upprustningen kommer ta längre tid än vad jag tror ni läsare någonsin har tålamod till men så får det bli - skynda långsamt och leva efter husets egna villkor...snällt för både miljön och plånboken!

48 kommentarer:

  1. Det blir nog bra - med långsamhetens lov!

    SvaraRadera
  2. Vad ska man säga??? Finns liksom inga ord...Ett hus som jag inte ens vågar drömma om i en dröm. Jo, jag kommer att ha tålamod att följa er, jag lovar.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Å herlighet for et fantastisk hus....det kommer til å bli helt utrolig!!!!Vakkert både utvendig og innvendig...den trappen på de to første bildene er rett og slett nydelig!!Som jeg gleder meg til å følge oppussingen videre...lykke til!!!Og gratulerer med et virkelig drømmehus - har det vært skole???
    Toveklem:)

    SvaraRadera
  4. Nu bara dog jag litegrann...av lycka!


    TACK! ❤❤❤

    SvaraRadera
  5. Jag blir stum...Så vackert & i rätta händer...
    Gaaahhhhh vilket drömhus!!! Har sagt att jag aldrig vill flytta härifrån men dit hade inte varit några problem:))

    Tack för fina ord Vännen:)
    Varm Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Den där trappnedgången är störtcool! Jag har aldrig sett något liknande. Huset har kommit till rätt familj.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Men åhhhh vad ljuvligt huset är! Jag kommer garanterat följa er på er väg:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Helt underbart!!! Vilket härligt hus, älskar trappans ovanliga utforming.
    Ni kommer göra det där galant, det är jag övertygad om.
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  9. Wahooo.....alldeles alldeles underbart....kommer att följa detta...Kramen lisbeth

    SvaraRadera
  10. Åhhhhh ! Vilket fantastiskt hus !!!! Ska bli roligt att följa er renovering , lova att visa ofta !

    Lycka till !! Kramar // Susanne

    SvaraRadera
  11. Woaw vilket hus! Vilken trappa! Vilket härligt ljus det bli i det stora rummet vid trappan. Vilken potential, jag förstår att ni älskar huset.
    Med tanke på underverket ni gjort med Norrfrid ska det bli kul att följa er renovering av Klovsta.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  12. Vilket pampigt hus, som en herrgård! Och vilken läcker trappa, och räcke! Förstår att det är mycket jobb men oj vad fint det kommer bli, ni som har så god smak och bra öga för byggnadsvård :)

    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Det är så vackert att det nästan gör ont.
    Vilken skatt ni funnit!
    Stor kram Anna

    SvaraRadera
  14. Huset ser så otroligt vackert ut. Ska bli otroligt spännande att följa restaureringen och upprustningen av det gala huset. Det är riktigt så att man blir lite avundsjuk. Har alltid velat bo i ett sådant där stort gammalt hus och nu har ni två stycken ;)
    Men jag gillar ju faktiskt vårt lilla torp också, det kommer bli mysigt här med när det är klart.

    SvaraRadera
  15. WOW! Är inte nååå avis. Vilket vacker hus! En dröm! All lycka till er. :) Nu har ni något att bita i och det ska bli såå kul att följa er i erat nya hus. :)

    Kramar
    Ina

    SvaraRadera
  16. Eija - jag sitter här med en klump i halsen.
    Det är en sån där "lycko-gråts-klump"
    Såååå vackert så det inte är klokt alltså, och ni kommer ju att göra detta hus till något helt fantastiskt. Snacka om att det kommit i rätta händer.
    Alltså - vet inte hur många gånger jag säger det till dig - men jösses - ni är helt otroliga.
    Har inte varit så aktiv bloggläsare, men tyckte att jag såg skymten av att det ska bli bed&breakfast i andra huset, och med butiken i källaren. Är det så?
    I så fall vet jag vart jag ska åka nämligen. Då ska jag hälsa på dig och handla i din butik och bo på i ert bed & breakfast. Vilken lycka alltså.
    Skickar dig en stor, stor kram med massor av energi. Förstår att det kan behövas lite påfyllning ibland med tanke på alla projekt ni har.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  17. Vilket maffigt hus! härligt att så mycket av orginalet finns kvar, trappräcket är ju magiskt. Man undrar vem som har byggt så fint, måste ha varit ett lyxhus på sin tid. Nån träpatron kanske?

    SvaraRadera
  18. så vackert, trodde först att du varit på utflykt till någon herrgård. Vilka kvaliteer! Läge att arrangera ett byggnadsvårdsläger kanske? Många par händer som hjälper till, och logi har ni uppenbarligen! Jag hade gärna lagt en semestervecka för att lära mig sätta lumppapp, och kanske hjälpa till att rädda en veranda =)

    SvaraRadera
  19. Wow! Ni är helt fantastiska som tar tillvara dessa skatter till hus, vilken energi ni har. Så vackert!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  20. WOW, vilket fantastiskt rum! Rena kyrkosalen!:) Man tappar andan! PUh! Ser fram emot att få besöka detta träslott! Blir skitbra med lumppapp..tycker till och med att det är snyggt som det är utan att måla på det! Säger som andra här, Ni är fantastiska! :)
    Kram

    SvaraRadera
  21. Så makalöst vackert..spökar det? men några snälla spöken kan man ha..

    SvaraRadera
  22. Vilken cool trappa! Ett rejält hus ni har blivit med och kan förstå att det ska bli spännande att få rusta upp det. Men även mycket jobb! : )
    Nu har att göra men samtidigt är det något ni vill göra och det gör det hela mer överkomligt. Lycka till!

    Ha en toppen dag!
    kram Kia

    SvaraRadera
  23. Jisses.....en av de fantastiska träbyggnaderna i trakten.
    Är det månne ett av ark. Wahrgrens verk...finns vissa likheter. Stämmer åren?

    Han var mycket för att blanda stilar och trapphuset är helt magnifikt och ovanligt.
    Skickar dig länken, kanske kan vara intressant för er i samband med den kommande renoveringen
    http://byggnadsvardsnytt.files.wordpress.com/2008/08/wahrgren.pdf

    Skulle vara roligt att veta lite mer om husets historia.

    Må så gott,
    Ingela



    SvaraRadera
  24. Hej,
    Min mamma (och morfar!) växte upp i huset och det är fantastiskt att det äntligen tas om hand om igen. Det ska bli så spännade att följa.

    /Kristin

    SvaraRadera
  25. Vilket vackert hus! Att det finns sådana pärlor!!

    SvaraRadera
  26. Gode tid, Eija! Dina bilder får mig att vilja ta mitt pick och pack och flytta till Norrland!
    Sådana där hus har vi inte i Skåne.
    Och så ljuvligt att vi bloggisar ska få vara med på "resan" ända från början, hurra!

    Onsdagskram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  27. Vad kul att ni graderar upp och vårdar huset. Växte upp i huset och bodde där i 20 år. Ser fram mot att se slutresultatet.

    Lycka till!
    Göran

    SvaraRadera
  28. Hej!
    Sitter här och är nostalgisk så att jag nästan gråter, Månne ni lyckas i ett i er framtid!!! Jag ställer gärna upp och hjälper till i mån av ork och tid. Jag har ju upplevt min barndom och trettio år av mitt liv i detta hus.
    Hälsningar
    Rune Edström

    SvaraRadera
  29. Huset är famtastiskt, här har jag sprungit mycket som barn!
    Är helt säker på att ni kommer att göra det jättefint! Kanske finns det nån gång möjlighet att få se det i verkligheten?
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  30. Men.Jag.Dööör!!! Det där är banne mig den vackraste trapp jag någonsin sett! Husets själ riktigt glimmar i dina bilder. Ser verkligen fram emot att få följa er resa i det huset!

    Kram!
    // Nina T

    SvaraRadera
  31. Det finns mängder av vackra hus i "Norrland" men inte så många eldsjälar kanske...Jag är rörd till tårar över att detta hus hittat "sina" rättmätiga ägare. All lycka!
    Skorpan

    SvaraRadera
  32. OJojoj, vilket projekt!! Att ni vågar! :) Ett stort lycka till!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  33. Men vilket hus!! Så himla fint. Tänk att få bo sådär vackert.. :)

    /Carolina

    SvaraRadera
  34. Åh, helt fantastiskt! Vilken hall, och trappräcket går ju inte av för hackor. En dröm:))
    /Cicki

    SvaraRadera
  35. Herre jäklar Eija, vilket hus!!! Vilken potential!!!! Vilket räcke!!! Tänk att stå där och skåla in tolvslaget ;) Hu, jag känner sån iver att jag själv blir stressad av bara tanken på att du ska packa ordrar, utfodra barn och djur och vara en leende värdinna i butiken om helgerna, puh,, men detta BLIR bra, ni har gjort ett toppenval, lite körigt just nu ja, men fasen, detta kommer falla på plats, här kommer du sitta uppkrupen i en schäslong om ngt år, sippande på ett glas vin, packar ngn order då och då, har anställda på ljuvliga Norrfrids B & B och butiken där- tja, det blir bra, ni är fantastiska!!!!! Hörs via mail;) Mari.

    SvaraRadera
  36. Ohh, vilken potential ert nya hus har! Ser fram emot dina blogginlägg framöver :) Kan ju inte bli annat än intressant. Bara man tittar på dina foton så blir man så inspirerad, vare sig det gäller djurhållning eller inredning :) Tack Eija för att du orkar med allt det du gör och dessutom delar det till oss andra. Mvh Åsa Jernström, Lo/Kramfors

    SvaraRadera
  37. Vilken pärla! Och vilken tur att just det underbara huset får väckas ur sin törnrosasömn långsamt ovh försiktigt av just er!

    SvaraRadera
  38. Hei!
    To flotte hus med mange gode ideer. Hadde blitt veldig glad hvis du kunne lage en "repotarsje" om lumppapp. Hvordan du legger den, maler den o.l Gjerne noen nærbilder av ferdigmalt vegg. Lykke til!

    SvaraRadera
  39. Jag dog lite nu, på ett bra sätt... Vilket fantastiskt hus! Vilken otrolig potential!

    SvaraRadera
  40. Wow, vilket hus!! Förstår att du älskar det. :)

    //Boije
    http://www.hemligatradgarden.blogspot.se/

    SvaraRadera
  41. Vilken fantastisk trappa!

    Ha en finfin ny novembervecka,
    Rebecca

    SvaraRadera
  42. What an incredible building. I love the floors and that balcony of sorts and the wall filled chalkboards. What fun! I hope you are going to share it all along the way.

    SvaraRadera
  43. underbart! vilket ställe! ska bli jättekul att kanske få se hur ni vårdar denna skönhet! kram

    SvaraRadera
  44. Alltså, vilket vackert hus. Jag blev helt nockad, speciellt av räcket där kring trappen. Helt underbart vackert!

    SvaraRadera
  45. Underbart. Upea. Hur är det möjligt att det finns många sådana hstora us i era trakter? Här hos oss hittar man inte likadana alls - kanske har de finska husbyggarna varit så fattiga att alla har bott i pyttesmå torp...

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  46. Har beundrat huset i Klovsta länge.

    /Björn Westman

    SvaraRadera
  47. Jag vill också bo i norrland! Vilket underbart hus!

    Kram från Närke

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...