onsdag 27 juli 2011

Vildhallongrottor


Nu är dikeskanterna fulla av vildhallon, så också vår bakgård vid järnvägsspåren. Idag har vi plockat mängder både till bak och saft! Alldeles gratis! 
Så ut nu alla och ta tillvara det goda ur naturens skafferi!

De godaste och enklaste bakverken av hallonen är
 Vildhallongrottorna:



200 gsmör, mjukt
1 dlströsocker
1 mskvaniljsocker
1 tskbakpulver
4,5 dlvetemjöl
1 dlrårörda vildhallon
20 stpappersformar


Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Rör smör, socker och vaniljsocker
smidigt. Blanda bakpulver med mjölet och arbeta in det i smörblandningen. Degen är försvinnande god tycker jag, det blir alltid något färre kakor hos oss när jag bakar!
2. Forma degen till en rulle, ca 20 cm lång på ett bakplåtspapper, vira runt papperet och lägg den i kylen en stund. Skär rullen i 20 lika stora bitar och rulla var och en till runda kulor som läggs i formarna.
3. Gör en fördjupning i varje kula med mjölad tumme och fyll hålet med ca 1 tsk rårörda vildhallon.
Grädda kakorna i mitten av ugnen 12-15 min. Klart! 
Koka kaffe. Ät, blunda och njut!














xxxEijaxxx

9 kommentarer:

  1. Härligt att det finns mycket av dom oxå, vildhallonen! Härligt ord förresten!:) Ser supersmarrigt ut! jag måste titta till mina trädgårdshallon förresten! Ha en bra dag! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Hallon är så himla gott och grottorna ser smaskiga ut:)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder på sonen i förra inlägget, du är en duktig fotograf. Vildhallon, bara ordet får det och vattnas i munnen. Åker till stugan imorgon, då ska jag plocka både hallon och svamp, jippie.
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Synd att man inte kan ta cykeln till dig och få sig en grotta och en kopp kaffe. Ser väldigt smarrigt ut.


    I dag har vi sommarsol♥
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Bara så smarriga hallongrottor.Tack snälla för receptet.Bara älskar hallon.Ha en fin kväll.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  6. Ser mumsigt ut!

    Kul att hitta hit till din finfina blogg. Vilka fantastiskt fina bilder du tar. Hit vill jag absolut komma tillbaka och blir en av dina följare.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. VILDHALLONGROTTOR- mums!!!! Kram J

    SvaraRadera
  8. Mums så gott det ser ut!! Det är nog godast med vildhallon. Titta in hos mog får du ett gott recept på cheesecake. Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, så smarrigt dessa ser ut!
    Jag brukar också baka hallongrottor!
    Hoppas du får en fin helg!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...