fredag 5 augusti 2011

Odla egen mat


Det är så mysigt att ila ut och hämta in middagen från åkern. Den känslan är oslagbar! Nog för att du gör en miljöinsats genom att odla hemma, du vet vad du stoppar i dig och smaklökarna får också annat än det smaklösa standardsortimentet i grönsaksdisken!

I år gick det inte som jag tänkte med jordgubbarna, morötterna eller salladen. Det har blivit hönsmat! Skyll dig själv som inte började bygga staketet först! Men jag har lök, majs, squash, grönkål och persilja som hönsen ratat! Gurka och tomat finns i växthuset, och det viktigaste - potatis!


Den här bilden av potatislandet är några veckor gammal, då jag precis hade kupat. Pust, det tog några timmar då svetten rann och kontoristhänderna fick blåsor! Men jag behöver inte gå på gym!


Trippade ut på potatisåkern i finklänningen igår, skulle bara skörda lite, ingen bra idé för klänningen blev jättedammig av grephanteringen.

Gummistövlarna hade jag ändå vett att ta på mig!

xxxEijaxxx

14 kommentarer:

  1. Trycker på *gillaknappen*!!! I like gummistövlar och klänning....och egenodlat!!

    kram fina Eija, ha en fin fredag/caja

    SvaraRadera
  2. Bilder för tidningen Lantliv, så fin klänning och fina stövlar, jag är ett riktigt stövlefreak, har minst tre par! Och det är ju de skor som passar bäst på landet! Du/ni är så duktiga och driftiga med tunga renoveringsarbeten, alla djuren, odlar grönt, har många barn och jobb, OCH en fin uppdaterad blogg, man kan undra hur du hinner!? Du är stark, driftig och intilligent, med känsla för god smak, så är det!!! Och jag gillar din stil sååå mycket! Potatis älskar jag, men tyvärr IDS jag inte odla egen=) Mari.

    SvaraRadera
  3. Såå härligt med egen potatis!..och såå skönt att hönsen inte gillade allt i trädgårdslandet!:) Det var en fin klänning du sprang ner i till trädgårdslandet!..och det är fint med gummistövlar oxå!:) Håller med Mari om att ni är verkligen duktiga! Hoppas regnet drar bort snart! Trevlig helg! ps..jag lånar en bild av dig!..titta in hos mig sen får du se! :)

    SvaraRadera
  4. Haha, det där med "ska bara" känner jag igen! Den inställningen har jag lyckats förstöra många kläder med, framförallt i målarfärgsammanhang. Det konstiga är att jag aldrig lär mig...

    Vi har odlat för första gången i år. Har börjat i liten skala med tre pallkragar. Det blev spenat, plocksallad, rädisor, morötter, mangold och lök. Oj, vad vi har ätit!

    Har jordgubbar också, men de får nog inte tillräckligt med sol i pallkragen, plus att fåglarna har tjuvat den lilla skörd vi fick. Får nog plantera om dem på friland till nästa år och införskaffa en fågelskrämma!

    Mumsa på i dina fina land!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Jag håller fullständigt med föregående talare...Nordingården...hur i hela friden hinner du med allt!? En tanke som farit in i mitt huvud ibland är att det som förr handlade om nödvändighet och överlevnad, att odla, ser vi idag som livskvalitet och det känns nästan lite lyxigt att kunna äta egenodlat och ekologiskt. Vi kan idag handla mat i butiken, behöver inte vara utan något, inte ens exotiska frukter eller grönsaker från andra sidan jordklotet...om det förr blev missväxt ja då svalt människor. Det är intressant med förändringar och att vi idag blir mer och mer intresserade av vad vi stoppar i oss och vad vi själva kan göra, inte minst för miljön.

    Vad fin du är med finklänning och stövlar=)

    Kramar,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Asch vad synd på hönsmaten.
    Men det är härligt att kunna äta av sådant man har odlat själv!!!
    Hihi, det gäller att vara fin på fältet!! Kram!

    SvaraRadera
  7. Jaa...jag instämmer med alla föregående skrivare... du har en skön stil på allt! Bloggen...bilderna...Livet! Kram.

    SvaraRadera
  8. Potatis är häftigt! Gott! Mandelpären ett måste i norra delen av landet - så gott till bl a surströmmingen.

    Nu har jag ett litet pärland; annat var det då jag var liten: http://morfarshus.blogspot.com/2011/07/parlanne.html

    Lycka till med potatisskörden, Eija!

    SvaraRadera
  9. Färskpotatis från det egna landet är oslagbart gott ! - Ja tänk vad man känner sej rik när man hämtar in sina egenodlade grönsaker som smakar som dom ska smaka!! Och hur glad man känner sej när man kan bjuda sina barn och barnbarn på dessa delikatesser.
    Så odla på ! Kram/ Anneli

    SvaraRadera
  10. Det goda livet på landet med hem odlat och skitiga stövlar....låter superhärligt!

    Jo du frågade om uteköket. Det står under bar himmel och kan flyttas tills vi ansluter avloppet och kran då får det stå där det står.

    Ha en fin helg!
    Här är vi i skärgården med begränsad surfning badar och äter blåbär helt underbart.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  11. Hihi så söt du är, stövlar och finklänning i landet;) Egenodlat smakar ju bara så mycket godare!!!! Kram fina du.

    SvaraRadera
  12. Livet på landet när det är som bäst! :) Finkläder och gummistövlar! *garv*
    Jag har suttit på utedasset i bara nattsärk och gummistövlar med papiljotter i håret och sminket klart- en timme före jag skulle träffa Alkos högsta boss. :)

    SvaraRadera
  13. Hej Vännen!
    Nu har jag läst ikapp hos Dig! Fina inlägg, supercharmig husvagn:))) Lite liten för din stora härliga familj....Men lekstuga, kanske!
    Härligt med egen ekologiskt odlad mat, du flitiga kvinna!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  14. Hej goa Eija!

    Underbart inlägg!
    Håller totalt med, såå härligt med egenodlat ♥

    Kram och ha en fortsatt fin helg!
    Mia

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...