onsdag 24 augusti 2011

Nästa år ska jag inte...

 

...så eller sätta värme- och soldyrkande växter på friland. Den här majsen tror jag inte hinner bli klar innan frosten. Förresten, ska den se ut såhär, majsen? Var är majskolven? Jag ser bara en stor "vippa" upptill?!?!


Nästa år ska jag heller inte tro att jag alltid kommer ihåg vad jag sådde och när...som den här grönsaken/rotfrukten...vad är detta?! En för tidigt uppdragen rödbeta?


en rödbeta med små vita blommor på toppen?! Vad?!
Nästa år ska jag skaffa bra etiketter där skriften sitter kvar även i september om det skulle behövas...tips om bra etiketter, skyltar och pennor mottages tacksamt!


Nästa år ska jag heller inte så för tätt - se här hur majsen lutar sig mot grönkålen som lutar sig mot squashen...tänkte det kunde hindra ogräset men det finns väl gränser för såtäthet i denna grönsaksvärld också. Dessutom ska jag inte så varken rotfrukter eller squash som gärna vill bre ut sig i små lådor eller pallkragar - pocketodling är inget för svulstiga moi...


Nej det ska vara långa raka rader av allt, så man får ta i med spaden och grepen rejält i kampen mot ogräset. Nästa år ska jag nog försöka mig mer på täckodling, tror jag. På denna mark, tror jag.

xxxEijaxxx

13 kommentarer:

  1. Hej!!!
    Festligt inlägg:)) Men du tänk vad mycket du sått, jag har inte ens kommit så långt....

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hej
    Då har du en bra reminder tills nästa vår bara att gå in på detta inlägg så kommer du ihåg vad du ska och inte ska, bra att blogga ibland ; )
    härligt inlägg och härligt att få massa odlat själv har jag lite örter men det är alltid något....
    Tack än en gång för dina söta ord!!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  3. Tjena mors!
    Vad ambitiös du har varit, herre jisses, heja dig! Kolla den här länken http://www.ernstkirchsteiger.com/produkter/odla.php
    längre ner har han odlingsstickor, de ser fina ut. Finns också en lista med återförsäljare: utan länkar dock, jag har sett sortimentet på en webbshop, men minns inte vilken... men här är en start i alla fall!
    Tack för fin blogg med trevlig inspiration!
    Kram från Carin i Arvika

    SvaraRadera
  4. Du, jag hittade den:
    http://www.cestlavie.se/index.php?main_page=index&cPath=241
    :Ca

    SvaraRadera
  5. Hej Eija!

    Vippan på majsen är hanblomman, den ska pollinera honblomman som kommer längre ner på "stammen". Dom ska planteras i grupp och inte på rad så att inte pollen blåser bort utan att träffa en honblomma. Prova en sort som mognar tidigt, jag har haft för länge sedan och det blev upp till två kolvar på varje. Ge inte upp utan prova igen nästa år :-)

    Hälsningar Cicki (Janssons matte)

    SvaraRadera
  6. Dina "rödbetor" är övervuxna rädisor som för övrigt har gått i blom ... mitt trädgårdsland är väldigt likt ditt :)
    Tänk om ... jag också kunde minnas och lära mig att inte förodla sommarplantor som jag sen inte ids' sätta i rabatter.
    Det är bara att fortsätta att kämpa på!
    C

    SvaraRadera
  7. Så mycket du har sått- jösses.... Kämpa på. kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Hihi, min majs ser precis ut som din. Jag fick tipset redan vid sådd att odla dem i en "fyrkant", men nån pollenering tror jag inte det har blivit för mig heller i år. Det får bli majskolvar från frysdisken på Konsum, helt enkelt.

    Må gott bland alla dina odlingar!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Ja, man lär sig så länge man lever, och det bästa är att man alltid kan börja om nästa år med misstagen i bagaget! Att hönsen inte tog alla rädisorna då, här har vi bildbeviset! Majsen överlåter jag nog åt proffsen tror jag och satsar på sådant som är svårare att misslyckas med.
    Tack snälla tjejer, Kicki, och Carin! Ernst kryddskyltar är jättevackra, är väl ute efter något sådant i plåt fast sådana där man själv kan skriva text. Heja er!
    Eija

    SvaraRadera
  10. Ja, de misstagen har man ju gjort, tyvärr fler än en gång;) Men man lär sig lite varje år!! Christina

    SvaraRadera
  11. Hihihi, min majs ser också ut som din MEN jag har en majskolv på varje planta ändå. Eftersom ja ghar två plantor bredvid varandra så har de nog pollinerat varandra (tror jag) och i en av grenvecken har det kommit en rejäl majs som snart är färdig. Har du kikat noga i bladvecken så de inte kommer något där? Annars kanske du måste ha två plantor nästa år.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  12. Har aldrig sett majsen växa upp, men jag tycker att den är fin ändå...
    Man lär av sina misstag...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Hehe, nu har säkert någon skrivit det redan men själva majskolven sitter längre ner på stammen :)

    Mina hinner nog inte heller bli klara innan frost!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...