onsdag 18 juli 2012

Aktiebolaget livsnjutarresor: Gysinge Byggnadsvård

...Och så vände vi, Lisbeth och jag bilen norrut efter en otroligt intensiv livsnjutarvecka. En vecka som där i bilen kändes som flera och som för min del kändes som livsomvälvande. Nu skulle jag hem och göra något av det här tänkte jag bakom ratten. Nu hade jag faktiskt bestämt mig...


men först Gysinge Byggnadsvård, gamla-hus-älskares mecka. Inte första gången jag var där och inte första gången jag tummar på deras katalog heller!


Tack vare Gysinge har många hus räddats och renoverats på tidsenligt sätt med traditionella metoder och material


Nej fota inte mej nu sa Lisbeth för jag har inte piffat till mig. Men så ställde hon upp på bild ändå för hon är faktiskt ALLTID snygg piffad eller inte!


i hallen såg det ut som i våran källare bagarstugan längst ner i huset....hemlängtan började tränga sig på....


fina gammaldags modeller i trädgårdsväg av riktig fura.


trender kommer och går, men Gysinge består...
klassiskt tidlöst, kan aldrig bli fel


Härliga kakelugn och överallt instruktiva skyltar och utställningar där man ser förutom före och efter hela arbetsgången från start till mål...


återbruk av gammalt fönster - det gillar jag!

Överlag tycker jag att ordet byggnadsvård har fått en undermening av att det är komplicerat och dyrt - uppfunnen för en exklusiv skara människor. Alltså för de som inte är insatta. Men så är det inte, för mig är byggnadsvård INTE att renovera genom att byta ut gammalt till nytt eller "nygammalt" som är svindyrt utan att reparera och återställa, återanvända så mycket som möjligt av det man redan har! 

De é billigt det och så lite linoljefärg på det hela, en färg som andas, åldras vackert och är miljövänlig!


Kolla in snyggmattan - när man ser sådant här så önskar man att man kunde väva!

Köpte lite färg och klippspik, men fick stora problem att få in burken i bilen, någon hade köpt en stoooor och tuuuuung grej som upptog varenda centimeter av bagageutrymmet (ett mirakel att en sådan ens kan fraktas i en personbil) så jag satt med stora burken i knät ända hem....

Men det gjorde inget för jag var oändligt lycklig där jag satt och såg landskapet passera och sakta bytas ut till skog och berg...

12 kommentarer:

  1. Åå, har länge velat åka dit! Var häromdan faktiskt på Nacka byggnadsvård, väl värt ett besök det med :) Älskar alla fina köpmandiskar med knoppar, handtag och beslag ialla små lådor. Som att gå på skattjakt!

    Ha det gott!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Dit vill jag med åka!!

    Ångående din blåbärstrybuske.. Blåtryn är mycket lik blåbärstryn, tillochmed bären är lika.
    Så var försiktigt med undersökningen. Kanske du vet vem som planterat den, och kan fråga? Jag hade nog köpt nya buskar för att vara på säkra sidan, om jag vore dig.

    Ha d gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, de är så lika. Har ingen som helst aning om vem som planterat busken, den är gammal och förvildad. Men tror att man hellre planterade ätbart förr...får undersöka saken vidare...

      Radera
  3. Ahhhhh - ha, ha, ha vad jag skrattar gott nu. Vet ju fullpackad bilen var och jag kan se hur du sitter där med färgburken i knäet, med ett stort leende i heeeela ansiktet och riktigt längtar hem. Att få sätta händerna i allt liksom....

    SvaraRadera
  4. Underbart att ordet HEM = NORRUT:) Kanske dags att planera inför nästa års livsnjutarresa? Varför inte styra kosan norrut??
    Skorpan

    SvaraRadera
  5. Va härligt att gå omkring och bara njuta av atmosfären där i Gysinge. Vi brukar göra ett besök varje sommar, men i år har det inte blivit av än. Vi har inte så långt dit, så det krävs ju inte så mycket planerande.
    Ha en fortsatt bra sommar nu!

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt ang byggnadsvård , att det handlar om att vårda men i vårt fall handlade det också om att återställa. När vi köpte vårt hus var det hårt 60-talsrenoverat med stora perspektivfönster och charmlös panel, plastmattor och ohyvlade brädor som lister. Att vi köpte det förvånar mig ibland men huset hade kvar sin vänliga själ. Det räckte tydligen för oss. Efter en del detektivarbete och hårt slit har det fått tillbaka sitt utseende. Det fick vi bekräftat när vi flera år senare fick se en bild på huset i en bok om gårdar i olika socknar från 1920-talet. Det var en härlig känsla. http://nettestankar.wordpress.com/2012/05/01/tillbakablick/ Kram Nette

    SvaraRadera
  7. Hej Eija!
    Vilken bra idé det där med livsnjutarresa! Klart att det tål att tänkas på... kanske ska planera en sån till nästa år!

    Angående Gysinge, har aldrig varit där men i den lilla butiken i STHLM med samma ägare. Och där kan jag stå i timmar och bara "pilla" på saker och insupa atmosfären. Nästan lite koko men ofta kommer jag hem med linoljefärg... som jag inte ens vet var jag ska ha?! hahahahah Endel köper blingbling och jag färg! ;-)

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Tjoho - måste bara kika in snabbt....
    Vi är på gång förstår du. Pusselbitarna faller på plats! :)
    Ska maila snart.
    Kram kram Mia

    SvaraRadera
  9. Gysingen byggnadsvård, tänk att jag aldrig tagit mej dit så tack för att vi får följa er dit via bloggen, vilket ställe, man blir helt galen!

    SvaraRadera
  10. Beautiful!
    And I'm agree: classic have no time...

    SvaraRadera
  11. vackert! otroligt vackert!


    KRAM MALIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...