måndag 2 april 2012

I MÅLARTAGEN


Eftersom vädret är som det är - ömsom sol, ömsom snö så passade jag på att återgå till mina penslar och målarbyttor. Nu ska panelen i badrummet få färg!

Mina favoritpenslar har legat i såpa i väntan på målarinspiration. Linoljesåpa biter nämligen bra på bortglömda intorkade penslar.

När jag målar med linoljefärg har jag alltid en rundpensel som håller mycket färg och en platt pensel att efterstryka med. Bra kvalitet lönar sig, eftersom penslarna går att använda om och om igen - de blir faktiskt bättre när de är lite "mättade", släpper inga hår och så längre...


Panelen ska få en nyans av vetegrått blandat i vitt


när man målar med linoljefärg på omålat virke, ska man spä ut färgen med terpentin och måla tunt tunt. Målar du för tjockt här så kommer färgen rinna. Det första lagret kommer att sugas in i virket och göra målningen hållbar, det lägger sig inte som en hinna på träet som moderna latexfärger gör...



Efter första strykningen ser det enhetligare ut men alldeles för vitt för min smak, det skulle vara ljust men inte kritvitt!




Nåväl, det löser vi genom att blanda i mindre vitt vid nästa strykning. När jag målar brukar det ofta vara lite trial-and-error över det hela!

Vill ni kika på våra tidigare badrumsinlägg, klicka då HÄR

xxxEijaxxx

8 kommentarer:

  1. Så spännande att färgpenseln kommit fram:)
    Har aldrig målat med linoljefärg på riktkigt men det verkar som det är rätt behagligt att måla med och att det går att arbeta med en stund utan att det torkar för fort?!
    Längtar tills man får se det färdiga resultatet:)
    Kram Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att färgen torkar långsamt, beroende på ventilation och temperatur tar det 1-3 dgr att torka. Så visst har man tid på sig! Detta ser ju otålig-bråttomfolket som en nackdel...men linoljefärgen nöts så vackert så jag väljer den alla gånger. Det krävs lite träning först men sen vill man inte måla med annat!

      Radera
  2. Hej vännen
    Vilket härligt inlägg och älskar linolja :)
    Ligger i soffan med en liten söting på magen och njuter ...
    Kram i massor
    Sandra

    SvaraRadera
  3. Blir ju sån skillnad när det kommer färg på..men jag håller med..lite mer vete i färgen så blir det som du tänkt! :) Kul att få se! :)

    SvaraRadera
  4. Men Eija, balsamterpentin är inte ett måste, det fungerar även utan. Däremot kan det vara lämpligt att späda med kokt linolja för att mätta virket. Tänkte att det kan vara lämpligt att påpeka om terpentin, för speciellt hälsosam är den ju inte, jag undviker den gärna så långt det går. /Vänligen Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, kokt linolja var det! Mer miljövänligt!

      Radera
  5. Ja, mer vete förresten :o)!En favoritkulör! /Vänligen Lisa.

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...