tisdag 13 mars 2012

LEV MER PÅ MINDRE!



Igår var jag på en sådan intressant föreläsning här i vår lilla stad! Det var Smakstart Västernorrland som hade ordnat med en kurs i prissättning, vilket jag tyckte kunde passa bra att gå nu när vår familj snart kommer bli liiiiiite mer egenföretagare än hittills!


Hade alltså ingen aning om vad som väntade innan jag förstod att det var Maria Österåker från Österbotten i Finland som skulle hålla sitt föredrag om prissättning! Men det är ju hon som skrivit den rykande färska boken "Lev mer på mindre", som handlar om självhushållning!

Vi fick en hel massa tänkvärda upplägg och idéer om hur man ska tänka då man prissätter sina produkter, de kommer bli välbehövliga. Men jag kunde knappt vänta tills jag kom hem och kunde börja fördjupa mig i hennes nya bok....


Den handlar alltså om hur Maria tillsammans med sin familj kände att de fick mindre och mindre tid för sin fritid och varandra med sina krävande jobb, så de ville testa på att leva självförsörjande en månad till att börja med. Det ville testa hur lite pengar familjen kunde leva på under den tiden...


Familjen lärde sig massor om odling, mat och bak, vad man kan göra av" naturskafferiet" samt djurhållning


I boken delar Maria med sig av sina tankar och idéer, recept och tips till fester tillsammans med de mest ljuva lantliga och stämningsfulla bilderna...


ett måste för oss som drömmer, är på gång med eller redan är mitt i ett enklare, lantligare och självständigare liv!


Projekt självförsörjning har nu omvandlats till en livsstil och en övergripande tanke kring livet för Maria. Hon menar på att det är svårt eller omöjligt att bli helt självförsörjande, man behöver inte göra allt men alla kan göra något litet för att känna oberoende... 


Familjens grönsaksland att inspireras av...


och så är bokens Layout gjord av Aja Lund, Lundagård, min favoritbloggare! Bra jobbat!

Denna underbara bok kan beställas HÄR eller HÄR!

xxxEijaxxx

32 kommentarer:

  1. Hej
    så roligt att det var hon och att du fick ett ex med dig hem...
    Verkar bara en toppenbok och tycker det är underbart att ni kör på:)
    kram
    sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är mycket inspirerad av en mer självhushållande livsstil, tack Sandra!

      Radera
  2. Såå intressant! Verkar va en kanonbra bok! Gillar ju hennes skrift Att våga oxå som är läsvärd! Kul att layouten är gjord av Lundagård! Det syns faktiskt när man tittar efter! :) Ses imorrn! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket inspirerande person som får en att våga! Ja vi ses!

      Radera
  3. Vilka fina kuddar du gör ! De hade jag missat... De kan man ju dö för ! ;)
    Kram Anki

    SvaraRadera
  4. Den boken ska jag köpa till mig själv!
    Ni har ju kommit en bit på väg eller hur?
    Ha det bra Eija,
    /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra bit ifrån villasamhället, ja! Sakta men säkert vi gå...

      Radera
  5. Tack för tipset! En bok som ska införskaffas.

    ha en fin vecka!
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Nu blev jag än mer inspirerad att lyckas med min köksträdgård i sommar!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaaa här ska det också odlas så det ryker så fort vädret tillåter. Har mycket smått o gott på G i sålådorna....

      Radera
  7. Ååå vilken spännande föreläsning, troligen något även jag hade gillat. Boken hamnar självklart på vill-ha-listan, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria är också Stefa Sundström inspirerad, vilket jag vet att du också är - liksom jag!

      Radera
  8. låter verkligen som du fått kött på benen av föreläsningen...den boken verkar helt klart jätteintressant...kramis semlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir man positivt överraskad! Visste inte att det var Maria som skulle föreläsa innan, där hade arrangören verkligen lyckats att ta in rätt människa!

      Radera
  9. Vilken inspirerande blogg du har! Hittade hit av en slump och blev glatt överraskad. Ser att vi har en del gemensamt.

    Hur man prissätter sina produkter skulle jag helt klart behöva lära mig mer om. Vi har förändrat våra liv ganska radikalt sedan vi flyttade ut från storstan till lantgård. Man behöver inte alls så många pengar som man tror och i gengäld får man ett lugnare och faktiskt "rikare" liv.

    Ser fram emot att följa din blogg framöver! Ha en finfin vecka hälsar Moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Moa! Vad kul att det finns flera som försöker förändra sina liv! Det finns annat i livet än pengar, prylar och nöjen. Tyvärr är kulorna ett nödvändigt ont ändå. Men vi styr skutan åt rätt håll inom den här livsstilen, sakta men säkert!

      Radera
  10. Nämen så kul att du har varit på Marias föreläsning, visste att hon just har varit i Sverige men inte att det var i era trakter! Hon är en inspirerande föreläsare och människa. Så fint inlägg du har gjort om boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aja! Ser att du med din familj också finns med på bild på några ställen i boken...det syns också på den snygga layouten vem som är inblandad! Duktiga du!

      Radera
  11. Oj så spännande! Måste ha varit otroligt intressant att lyssna på. Du har en mycket inspirerande blogg, men det har du ju hört ett antal gånger. Men jag säger det igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Skriver och fotograferar sådant som jag brinner för bara..och det är en hel del det!

      Radera
  12. En undran: tar boken även upp hur det är att vara självförsörjande under den tuffa delen av året, dvs vintern? Hur ser hon på det? Den nordiska sommaren är ju som bekant alltför kort, tyvärr. /Vänligen Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hunnit till slutet av boken ännu, men budskapet Maria vill få fram är att det absolut inte ska vara svart eller vitt, man gör så gott man kan, orkar och vill - hon tror att det är svårt att vara självförsörjande, hon vill inte ens utsätta sina barn för det fullt ut. Lättaste perioden är ju på sommarhalvåret och så ser man till att fylla skafferierna till vintern!

      Radera
  13. Låter jätte intressant! Vi hade henne här i trakten att berätta om kul och ful marknadsföring, det var roligt och inspirerande också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria verkar vara kunnig på marknadsföring! Hon har liksom fört teorierna vidare (de teorier man läser på handelshögskolan, ja é ju ekonom jag mé)och bildat egna tankegångar!

      Radera
  14. Jaså, var Lundagåerd inblandad i den boken, du och hon är ngt alldeles extra i bloggvärlden!!! Mari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina alltid uppmuntrande ord, Mari!

      Radera
  15. Ååå vilken inspirerande föreläsning! Den hade jag gillat också det är jag helt säker på.
    Jag hade ju intensiva drömmar om ett liv som självförsörjande för ca 12 år sedan men sedan har det sakta barkat utför och när jag kom in i bloggsfären med alla köpfrestelser som det innebar har shoppandet ökat markant och självförsörjningsplanerna lagts på hyllan. Suck ja....det blir inte alltid som man drömt om ;)

    Varmaste kramar, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA det där med shoppande går i vågor för mig också, men blir faktiskt bättre och bättre på att ifrågasätta prylar och rannsaka mig själv om jag nödvändigtvis behöver ha den där prylen, eller kan jag tillverka något liknande själv...men det är lätt att trilla dit med allt vackert man ser! Så du är inte ensam med att kämpa mot alla frestelser, Carina!

      Radera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...