torsdag 5 januari 2012

ÅTERBRUK TILL BADRUM


Alla ni inredningsintresserade håller väl med mig att det är detaljerna som gör det...

Även om det finns många nytillverkade kopior av kranar så tycker jag inte att de nytillverkade kan mäta sig med originalen....därför återanvänder vi allt i badrumsväg som vi har i förråden och försöker hitta resten på begagnatmarknaden...


dörrhandtag inropat på Tradera på husets - tack och lov - originaldörrar


det här handfatet ska få sig en omgång med rengöring - läste att citronsoda biter på avlagringar. Har ni andra tips så testar jag gärna!


det gamla gjutjärnsbadkaret har nu blivit slipat utvändigt och ska få sig en omgång med linoljefärg


närbild på "tassen"


En kortis på jobbet idag och sen har man en långhelg att fixa och dona med!

Sköööönt!

xxxEijaxxx

26 kommentarer:

  1. Godt nytt år! Husker nok vi hadde sånne kraner da jeg var liten...de er vakre...bare dere får de tett i skjøtene!
    Spisen i innlegget under kommer at bli så vakker...og badekaret også!
    Ha en fin fortsetning på uken.
    Klem fra Kristin

    SvaraRadera
  2. Återanvända grejer passar finfint till gamla hus. Vilket fint badkar du har! Ha en trevlig långhelg och jobba inte för mycket!

    Kramar
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt, det är detaljerna som gör det! Snygga kranar med text liksom handfatet. Tyvärr har jag ingen lösning på fläckarna men det gäller förstås att inte ta alltför starkt som förstör emaljen. Maskindiskmedel har hjälpt här.
    Och badkaret som ligger där med tassarna i vädret! Så läckert, nu vill jag så gärna få in mitt också, men det kommer att dröja. Har ni förstärkt golvet, där badkaret kommer att stå? Samlar alla fakta jag kan och läste om matta istf klinker.
    Önskar dig en skön ledighet med fixandet!
    Ha det gott! /Cia

    SvaraRadera
  4. Kul ! och en helt annan känsla med återbruk ! Ert badrum kommer att bli så fint !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  5. En fantastiskt känsla att använda återbruk och det är bara så vackra detaljer som ni har hittat.....
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  6. Du har verkligen sinne för det där med detaljer, Eija! Vilken skattkammare era förråd måste vara. Jag blir lycklig över att se att ni sparar så mycket som möjligt av det gamla och kan knappt bärga mig tills vi får se det färdiga resultatet!

    Ha en fin trettonhelg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Oj så kul att få vårda det gamal och använda det i dagligt bruk. Lucka till. Ett tips till vasken...ättika ...doftar förstås men effektivt likaså vinäger...Kramen lisbeth

    SvaraRadera
  8. Jättefin kran, jag är så glad att svågern kunde fixa vår så att vi kan använda den men det krävde en hel del patentlösningar och okonventionella metoder och funderingar. Den sitter uppe nu och är verkligen ett smycke för badrummet liksom handfatet med de gamla kranarna och tassbadkaret. Det enda vi har nytt förutom duschblandaren (som är för sig) är toalettstolen men jag har nu hittat en gammal så vi ska se om vi inte byter den också rätt vad det är.

    Mitt handfat till första badrummet (6 år sedan) gjorde jag rent med just citronsyra men alla avlagringar gick inte bort. Jag testade massor men kommer inte ihåg fler alternativ nu... jag vet att jag sökte på Byggahus dock och där fanns flera tips på hur man kunde göra. Vi är väldigt nöjda med att vi valde två kranar precis som ni tänkt och den lilla termostaten i kommoden under som reglerar temperaturen på varmvattnet gör att det fungerar ypperligt.

    //Sophie

    SvaraRadera
  9. Åh vilka urläckra detaljer!!! Handtaget, den dubbla kranen och vilket kar med tassar, lycka!! Och vilken urläcker färg det var på pärlsponten i din bagarstuga!!! Mari.

    SvaraRadera
  10. Häftigt med återanvändning!
    Ha en fin helg
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  11. ohh vilka underbara fynd ni hittat, orginalet är alltid bättre än kopian sägs det ju, i allafall vackrare. Va duktiga ni är :)
    Ha en fin trettondagsafton.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Badkaret ser fantastiskt ut. Klart ni ska återanvända sakerna. det kommer att bli hur bra som helst. det är ju det som gör DET!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  13. Känner hur jag går igång helt och hållet alltså.....
    Jösses vilket badrum ni kommer att få, och det gör mig så glad att se och höra om hur ni tänker och hur ni återanvänder. Vilken själ det blir då alltså. Åhhhh, om jag ändå vore så drivande som du är. Du är en förebild, en energikick för mig. Blir så glad när jag tittar in hos dig. Nu har jag scrollat och njutit av alla inlägg som jag missat också. Härligt!

    Ha en toppenhelg!
    Mia

    SvaraRadera
  14. återbruk är det dom gäller....Älskar dina fina detaljer, exakt sånna som jag söker efter! Har du fyra snygga tassar över är jag intresserad.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  15. Ättiksprit på fläckarna, låt verka i 15 minuter och gnugga bort. Värt ett försök!

    SvaraRadera
  16. Det blir spännande att se hur det blir:) Vi har också en gammal handfat som väntar men har inte hittat järn delar under det - måste kanske laga av trä?

    SvaraRadera
  17. Men vilken sakletare du är Eija! Riktiga, äkta kranar som man bara kan drömma om. Har hört någonstans att bikarbonat i kombination med hett vatten skulle fungera, men har inte testat själv... Lycka till.
    Badkaret är ju helt underbart!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  18. Ja de nya kan inte på något vis mäta sig med gamla fina! Svåra att få tag på bara :(. Ball & claw-fötterna till badkaret är nästan exakt som till vårt! Det gäller att vara ute i god tid innan det är dags att ta tag i nya projekt, så man hinner samla på sig några godingar.

    SvaraRadera
  19. Sååå fina fynd ni gjort! Jag börjar inse att jag är en riktig amatör när det gäller att hitta återbruk :o
    Men jag jobbar på det, köket ska i alla fall bli 40-tal - det får ta tid och ta energi. Ett rum i taget! Det gäller att kunna gå innan man kan springa, eller hur?
    Ha de gott och njut av helgen. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  20. Underbart vackert allting.Och håller med det är en speciell känsla med originalprylar.Heder åt dig som lägger ner så mkt jobb på ditt gamla hus.
    Berätta hur det gick med citronsodan.Blir galen på all kalkavlagring på mitt kakel i badrummet...
    Kram.

    SvaraRadera
  21. Javisst är det detaljerna som gör det :-)

    Otroligt vackra kranar och dörrhandtag ni har! Vilken omedelbar känsla det tillför huset av svunnen tid och ljuvlig charm! Förstår att ni rotar fram så mkt originaldetaljer och delar som helst och fixar till!

    Väldigt pampiga tassar till badkaret också, wow!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  22. Ska bli så kul att följa detta, älskar att ni tar tillvara det gamla. Vad gäller avlagringar så beror det på vad det är. För rost ska du använda sura medel och för "gammel skit och hudavlagringar" (bläää) ska du ta basiska medel. Var försiktig med sura medel när ni byggt färdigt, använd en gång i veckan för att hålla kalkavlagringar borta.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  23. Håller med originalprylar är vackrast...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  24. vilka fina badrumsdetaljer, kommar bli så fint i erat badrum, håller själv på att göra badrum på våran gamla gård :9 du är välkommen in och titta. Mvh gamlagarden.bloggspott.com

    SvaraRadera
  25. Lennart Berg som renoverar gammalt badrumsporslin tipsade om flytande Kalkosan i en artikel jag nyss läste.

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...