fredag 17 december 2010

Med en enkel ros till jul


  För ett par veckor sedan köpte jag en vit julstjärna som substitut till julrosen som jag inte hittade i stan, men så i veckan fanns en hel drös av dem i butiken som jag vanligtvis handlar djurfoder ifrån. En av dem fick följa med hem förstås.


Julrosen(Helleborus Niger)är enkel och anspråkslös, blommar ute på vintern då andra växter och lökar ligger och sussar under snödrivorna.

Det finns flera myter kring julrosorna. Inom häxkonsten ansågs de ha förmåga att frambesvärja demoner. Julrosen sägs ha fått sitt namn eftersom den första gången växte i snön där tårar från en ung flicka hade fallit. Hon grät för att hon inte hade någon gåva till Jesusbarnet i Betlehem. I grekisk mytologi använde Melampos från Pylos julrosor för att rädda kung Argos döttrar. Dionysos hade gjort dem galna så att de sprang nakna genom staden och skrek och grät.


Odla.nu kan man läsa sig till att julrosen kan man försöka spara till våren och plantera ut i maj. Men den är säkert importerad och hårt driven, så den tål inte att ställas ut direkt. Man ska ha den inne svalt (ca 15 grader) och så ljust som möjligt i väntan på våren.

Japp, det testar vi till våren!

Ha en slapp och skön fredag idag!

xxxEijaxxx

10 kommentarer:

  1. Det var intressant att höra allt du vet om julrosor, en mytomspunnen växt, helt enkelt.
    Jag har också en jag köpt och den får komma ut till våren helt klart, jag älskar julrosor.
    Du har lindat in din så fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin header du gjort....
    Kände att det var dags för lite bloggtid igen. Håller på att måla i stora rummet och det blir så bra så jag känner mig alldeles glad i själen. Där ska vi sitta på julafton och bara njuta.
    Tänk, jag stod och höll i en julros häromdagen när vi handlade, men så ställde jag tillbaka den. Nu ångrar jag mig lite för det är verkligen en av mina favoriter. Hade tänkt mig att ha den i en gammal tennskål på fötter som jag har. Vet inte riktigt hur man tänker ibland, men jag ställde tillbaka den jag.
    Du kan väl ta och njuta lite extra av din så är jag med på ett hörn där *ler* Nej, nu ska jag se om jag får in några rader på bloggen och sedan ska jag sätta fart och måla igen.
    Önskar dig en fin helg och om jag nu får dåligt med tid framöver så vill jag önska dig en riktigt fin jul! Men, jag lär nog kika in igen för det är så gott att "landa här" lite.
    Mia

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag hade ena dan gått och köpt mig en stor och maffig julros på Bodens för 160 spänn och tänkte att jaja, det får väl gå, är ju sällan jag köper dyra blommor. Dagen efter såg jag erbjudandet om 2 för 119:- på Granngården så nu har jag köpt dom oxå!!! :) Hoppas jag kan få dom att leva vidare efter vintern! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Julrosor är underbara och en mycket fascinerande blomma, det har jag alltid tyckt. Nu var det intressant att läsa hur mycket mystik som omger denna vackra blomma.

    Önskar dig en underbar fredag och 4:de advent!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder av julrosen och tack för lite historia bakom dem, springade galna naken genom stan, vilket mardrömssenario:) Ja, det gäller att få denna att överleva till våren då, kanske inte det enklaste.... de är verkligen vackra, jag ska köpa ett par jag också! Ha en mysig helg! Mari.

    SvaraRadera
  6. Åhh så vacker!!!!
    Och så mycket du kan om denna skönhet!!!!
    Jag har två hemmavid!
    En vit och en ljusrosa!!!!
    Den sistnämda köpte jag i Danmark!!!!
    Ja det ör som du tror om skinnen!!!!
    Jag är så glad över dom!!!!
    Men jag väntar på ditt också jag vill ha många ligga lite varstans!!!!
    Hoppas din helg blir fin och ta väl hand om dej och de dina!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  7. Julens absolut vackraste blomma;o)

    Ha en bra Helg!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Julens utan tvekan vackraste blomma, if you ask me! Jag hade två julrosor förra året, som jag faktiskt planterade ut till våren. Höll dem vid liv inomhus med sval placering fram tills dess att det gick att gräva i jorden. Nu i november, precis innan snön föll, så blommade de så fint i rabatten. Läckert med växter som trotsar årstiden!
    En riktigt skön helg önskar jag dig och de dina!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Fascinerande historia för den gamla växten! Vacker är den verkligen, har själv köpt en vit. Tidigare köpte jag också ett par och planterade ut på våren. Bladen växer fram varje år men än har ingen blommat. jag ser tiden an!
    Lycka till med din vackra, historiska blomma!!!

    SvaraRadera
  10. Julrosen är en klar favorit även om jag inte äger någon själv. Kanske dags att göra något åt saken?!

    Fin bloggen med jultemat, härligt! Borde också men jag kan inte liksom få till det....

    Ha en underbar lördagkväll!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...