fredag 2 december 2011

Upp-och-nervänd årstid


Hör på nyheterna att vi aldrig upplevt en lika varm november som i år...

Ute blåser ljumma vindar, det tunna snötäcket som föll för ett par helger sedan är borta. Undrar just om det blir någon vinter alls. I framtiden blir det kanske ytterst exklusivt att bo i traditionellt snörika trakter?!

Jag vet inte hur ni tänker men för mig är det en skrämmande tanke att frånvaron av en "normalnovember" beror på klimatförändringarna...den debatten verkar vara rätt så färdigdiskuterad i media nu...

Vad har nu bilden med den varma november att göra tänker ni? Jo, de självsådda penséerna blommar för fullt i växthuset just nu och hönsen värper ägg efter ägg ute i hönshuset! De har knappt "ruggat" alls, något som de normalt brukar göra ett par månader under den mörkaste perioden, eftersom de är av lantrassläkte - inga avlade värphöns alltså!

Skumt säger jag. Men ni får ha en bra helg ändå. Mys på och pyssla andra advent!

xxxEijaxxx


19 kommentarer:

  1. Usch ja, det här gillar vi inte! Åter till ordningen tack!

    Men såå fin ägghållare!
    Så lustigt med penseerna! Jag hittade en ute för några veckor sen som överlevt men nu har den nog frusit.

    Jag forsätter hoppas på snö men tar inget för givet..det är mycket möjligt att vi får vänta till nästa år!

    Imorrn åker jag på Jamtli julmarknad! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det skumt !! Igår så jag påskliljor som var på väg upp , knäppt ! På samma gång som jag tycker det är skönt att det är så milt (billigare uppvärmningskostnader) , så känns det ju helt fel .
    Önskar dig en fin helg !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  3. Det är läskigt med klimatförändringarna... Jag tyckte jag hörde vårfåglar häromdagen samtidigt som jag kände en ljumm vind.

    Skriver också om vädret idag...
    Gott med egna ägg!
    Önskar dig en fin andra advent!

    SvaraRadera
  4. Jag bor i Piteå och här har vi inte heller snö. Dock är det inte första gången utan för 8 år sedan var det likadant. Snön kom först helgen 11-12 december, så helt oroad är jag inte :)

    //Susanne

    SvaraRadera
  5. Men så fin blogg du har!
    Måste kika vidare här.

    Jaha så hönsen brukar inte värpa så här års? Hade jag ingen aning om! Man lär sig nått nytt varje dag:)

    Ha en fin helg du me!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Ja,tankarna går om varför det är så här. ÄR det klimatförändringar då pga miljöförstöringar eller förändringar i tiden som hör till??Stora förändringar i väder har ju setts genom årtusende. Mitt val är att skänka ljus och kärlek till Moder Jord och lita till henne.
    Det är i alla fall ovanligt med detta vädret....Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Hej Eija!
    Jag håller med dej kontigt är det!
    Mina peenser blommor på gårdsplanen, dom har självsått sej och det sticker upp små vita peenser överallt!
    So funny!
    Hoppas din helg Blir fin!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  8. Ja, det virker skummelt dette med klimaendringen...men vi får vel ikke være pessimister...snøen kommer nok..og da får vi glede oss over den.
    Hønene blir vel også berørt av klimaendringene...så godt som de verper.
    Ha ei god helg.
    Klem fra Kristin

    SvaraRadera
  9. Ja hönsen styrs ju av ljuset, i äggfabrikerna är det ljusprogram som gör att det inte får sin vila, ruggningen. Unga höns ruggar inte alls den första vintern. Mums med hemägg!!!
    Skorpan

    SvaraRadera
  10. Glömde säga att du bör förvara äggen med spetsen nedåt för längre hållbarhet
    Skorpan

    SvaraRadera
  11. Tack Skorpan, för de goda råden! Spetsen nedåt, var det!

    SvaraRadera
  12. Visst är det konstigt nu! Vi har fortfarande sommarblommor i dikesrenen, jätteskumt...
    Man får glädjas åt två saker, dels att elräkningarna håller sig låga och dels att du fortfarande kan äta nyvärpta ägg varje morgon! :-)
    Är lite sugen på att skaffa ett par hönor just för äggens skull, men mannen vägrar (ännu så länge...)
    Ha en fin helg Eija och tack för fin kommentar om min drivvedslykta!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  13. Ja det är skumt ... Kram Karina

    SvaraRadera
  14. En och annan knasig årstid hit och dit betyder inte att jorden är på väg mot sin undergång. Det lär nog dröja många hundra år till, kanske till och med några tusen.

    Det som skrämmer mig är hur fort det går inte att det händer. Att allt går i cykler det är jag övertygad om. Att vi får varmare och kallare perioder, att vatten kommer och försvinner i form av hav och sjöar. Det är normalt över tid.

    Men hastigheten som vi nu ser är ovanlig. Förändringar sker i ett rasande tempo om man ser till den tid evolutionen behöver för att anpassa sig och det är här vi får problem och katastrofer.

    Vår jord är inte statisk eller beständig men den och vi mår allra bäst i ett långsamt förändringstempo.

    Trevlig helg : )

    SvaraRadera
  15. Ha, ha, under o läckert inlägg, nog var det lite vår över det men det är verkligen märkligt,m grönt gräs, 10+ men jag kan säga att i Storlien där jag är just nu har det varit snöstorm på fm och ca 3 dm snö!!!! Läcker ägghållare och så den kultskivan, är det virrvarr den heter, Bernadotte el har jag fel? mari ( ja, lär är svårfunnet, min sambo kom hem med kvistar- utan kottar!! Så jag har köpt denna bukett!)

    SvaraRadera
  16. Ja visst är det knepigt med denna temperatur i december månad!
    Ha en fin helg.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  17. Hej
    ja visst känns det märkligt och skrämmande gillar det inte...
    vacker bild med äggen och hållaren äger oxå en sådan som jag nu har julkulor i...
    massa mys till dig...
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  18. Man lär sig något nytt varje dag...spetsarna nedåt!!! Hade jag ingen aning om.
    Jag har inte heller ruggat nämnvärt i år men nu är det kyla och snö på gång. Det blir till att elda och tända ännu fler ljus.
    Jag önskar Dig en fin andra advent.
    ♥♥ /Cia

    SvaraRadera
  19. Håller med, tycker inte om vad som händer med jorden...vart ska våra barnbarn bo?
    Kram Annika

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...