måndag 7 januari 2013

Time-out...

...och ingen egen dator, vilket innebär inga bilder, ingen fotoredigering, inget "näthäng". Endast närvaro i verkligheten här och nu. Trodde jag skulle få abstinens men det har gått hur bra som helst. Kanske att det vore bra för oss alla om datorerna "strulade" lite mer och oftare?

Bild Sköna Hem
 2013 började i nya huset på nya gården där vi nu bor och verkar. Vi har sakta men säkert flyttat möbel efter möbel, sak efter sak från Norrfrid till Klovsta. Mycket ska få vara kvar då Norrfrid ska bli Bed and Breakfast till våren. Så nu bor jag lite på varje gård då jag håller gårdsbutiken i källaren på Norrfrid öppen tre dagar i veckan....

Och så har jag tagit mig tid att bläddra i alla hundratals inredningstidningar som också skulle flytta i samma veva. Svårt för den oinvigde att förstå men det är den mest avkopplande sysselsättningen att förlora sig in i snygga bilder av grandiösa slott och herrgårdar och mysiga stugor och sekelskiftesvillor. Köket i Klovsta behöver en uppfräschning och nu har vi bestämt att skaffa gasspis och fläkt på rea och använda oss av de befintliga 80-tals skåpen i köket. Öppna hyllor, rutigt golv kanske och så måla luckorna bensvarta är vi helt inne på nu. Det kommer bli bra med lite förnyelse blandat med återbruk i nya köket, till liten kostnad.....

Bild Sköna Hem
Har ni avgett några nyårslöften? Det verkar vara många som ska börja nya året med en "kickstart" - äta sundare, träna mer, sluta röka och få ner midjemåttet. Alla möjliga sätt som får en att må bra och leva ett hälsosammare liv. Hos mej brukar nyårslöften aldrig hålla mer än någon vecka så de struntar jag i. Istället lovar jag mig själv att ta en pralin eller två när suget sätter igång, vila när jag känner mig trött och oinspirerad, skapa när jag känner mig inspirerad, göra det som känns bäst i hjärtat för mig och familjen - bli snällare mot mej själv helt enkelt. Kroppen kommer inte vara supertränad och pinnsmal men förhoppningsvis mår jag gott i själen....och sådant smittar av sig till andra också, eller hur?

Har tagit fram några inspirationsbilder för matsalen på Norrfrid Bed & Breakfast varav bilden ovan är en. Det ska finnas många platser att slå sig ner på, udda stolar, möbler och textilier från olika tidsepoker i rustika naturfärger. Golvet i salen målade jag igår med Ottossons linoljefärg i kulör "umbragrå" från norrfrid gårdsbutik. Ingen matta kommer behövas i det rummet för det kommer bli så vackert! (helt annat än det gulnade och lackade furugolvet som fanns där innan)

Bild Sköna Hem
Sedan ska jag sluta bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker om mig....nu menar jag inte att sluta lyssna och vara lyhörd i negativ mening utan att mer att lyssna på sitt innersta och följa sitt hjärta och inte göra saker bara för att det är vad man tror förväntas av en från omgivningen. Att tro på sig själv, stå på sig när man tycker något inte känns bra. Detta är nog det svåraste och något som jag brottats med så länge jag minns. Att vara rädd att sticka ut, på gott och ont. Rädslan försvinner tack och lov mer och mer med åren...och så ska jag fortsätta drömma, sätta små delmål och göra verklighet av drömmarna, steg för steg! Är på god väg nu!

Älskar nött och skavt, udda rustikt och naturfärger. Gamla hus och det traditionella - kryddat med lite nyare inslag. Kontraster i ton och struktur skapar spänning i inredningen....

HA ETT GOTT NYTT INREDNINGSÅR 2013!

22 kommentarer:

  1. Åh, vilket feelgoodinlägg:)
    Lycka till med allt.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Kära Eija!
    Jag ska också ta hand om mig själv 2013 och så ska jag gå ännu mer min egen väg! Precis som du, inte lyssna på allt utan faktiskt våga som jag vill eller hade tänkt mig. Ny blogg på G:http://kitchen-bitchen.blogspot.se/

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Både med nya boendet och det som händer i "det gamla"
    Mitt nyårslöfte är att vara mer ekonomisk!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fler borde lova att vara snäll mot sig själv! Då får "jante" säkert svårare att slå klorna i en :). Önskar dig ett riktigt gott 2013 och lycka till med nya projekt.
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  5. Du verkar vara en mycket sund kvinna. Fortsätt med det.Du har slagit in på rätt bana känns det som.
    Lycka till i ditt nya boende och med "bad and breakfasten" låter mycket spännande.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Lycka till med dina drömmar. Det låter underbart att våga gå sin egen väg och lyssna på sig själv.
    Kram
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  7. jag känner mig vacker i dina ord och bilder. Du är så modig och klok och jag är så stolt över dig.
    Hoppas verkligen att jag någongång får bli gäst på Norrfrid B&B.
    Men bäst av allat hade varit att vara din granne, jag vet vi hade "klickat, BUMS"..:)

    Lycka till med allt och allt käraste Eija, du är värd det hela ❤
    KÄRLEK // Goa

    SvaraRadera
  8. Heja Eija, du är fantastisk! kraaam

    SvaraRadera
  9. Det där låter sunt och förnuftigt. jag har märkt att ju äldre man blir desto mindre är det viktigt vad andra tycker och tänker om en. Jag har börjat drömma om våren och har redan beställt olika slags fröpåsar. Är ganska mycket ledig i vår eftersom jag kommer att jobba ca 2-3 dgr/vecka så jag har massor av tid att spendera i trädgården. Härligt! Det är en fördel att vara lärare på högskolan då schemat varierar i åtta veckors perioder och man får den lättaste perioden i april-maj...

    Ett riktigt gott nytt år och kom ihåg att inte jobba för mycket utan försök också slöa dig! Jag tror att du alltid har så många bollar i luften - hur orkar du egentligen med allt? ;-)

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  10. Ett Riktigt Gott Nytt år Till Eija !
    Så många Kloka ord och fundrri gar från dig !
    OCH SÅ snat som du säger...
    Mycket av samma saker har jag också funderat;)
    Och samma löften har jag med till det nya året.

    Men visst är det inte Alltid så lätt att jobba mot det.
    Men man ska Följa sitt eget hjärta och sin familjns hjärta.
    Det är ju så man mår bäst av...
    Våga tro på sig själv ! Och ha drömmar!

    Jag ser så mycket mig själv i dig ! För följa och öndå ta inspiration av dig !
    Vi har också drömmar här på våran gård som ska få växa fram sakta men säkert.

    Nu har vi nytt år med nya Utmaningar !
    Och allt det gamla jobbiga med vårt hus , allt det stora oturen och tråkiga kostnaden lämnar vi bakom.
    Med nya krafter så ska vi sakta men säkert bygga fram efter våra egna tankar och ider nytt hem för oss.

    Ska bli kul att följa eran resa både med Klovsta och Norrfrid !
    Tack för allt insoirationen som du delar med dig Eija !
    Att Våga tro på sig själv är det bästa nyårslöften eller hur ? ;)

    Ha det gott ! En varm kram Till Dig

    SvaraRadera
  11. Läste på nyheterna att några kilos övervikt bara är hälsosamt, haha det bästa jag hört på länge ! ;) Det kör vi på ! Inte för att jag har tänkt något annat...
    Det bästa med att bli äldre är ju att man blir lugnare ang allt som har med en själv att göra, tycker i alla fall jag ;)
    Det ska bli riktigt roligt att följa dina hus & se hur det blir. Det är så vackra hus !
    Lycka till med allt du företar dig !
    Många kramar Anki

    SvaraRadera
  12. ÅH så snygga bilder! Blir ju kanon med svart i köket! Älskar den där matsalsbilden och alla ljuuuus!...och såå mysigt på nedersta bilden oxå, bohemiskt och hemtrevligt! :)
    Ja det är ganska nyttigt att vara datorfri ett tag faktiskt!
    Håller med om att man blir bättre på att inte bry sig om vad alla andra tycker när man börjar bli äldre..man gör mer saker som man vill än vad man tror förväntas av en..men skulle kunna va mer så...jag behöver bli bättre på det oxå!

    Nu satsar vi på ett Gott nytt ärligt, följa hjärtat år! :)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Åh vilket härligt inlägg..:))) Det bästa med att vara 50+ är ju att fåfängan trappas ner vilket jag tycker är ljuvligt,det finns ju faktiskt viktigare saker att göra än att tänka på vikten ,ja om den inte är så att det är en hälsofara då såklart...Mår själen bra mår människan bra å trivs både med sig själv å sitt liv...:)) Så vi kör på en pralin när suget sätter in å skiter i vad andra tycker....:))

    Kraaaam till dig fina du....

    SvaraRadera
  14. Härliga inspirerande bilder!
    Här har inga jobbiga löften uttalats högt heller utan mitt mål 2013 är också att lyssna mer till vad jag själv vill och att jag och min omgivning ska må bra! Kommer inte sluta med praliner och soffhäng med goa tidningar och bloggläsning;)
    Nu är jag på gång och ska måla lite igen, är det okej att ev låna några bilder igen om jag känner att jag skulle kunna få till något på duken?:)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Åh vilket härligt, databrist till trots! Underbara bilder och planering, jag blir så sugen på ett större hus, har jag alltid velat haft och bekantskapen med dej har ju inte lindrat saken, jag gillar mitt hem men det är ändå ett sönderrenoverat torp och jag kan längta efter lite höjd i tak, en vacker entree mm...planerna för köket i ert nya hem såsom matsalen på Norrfrid B & B låter och ser lovande ut!!! Och näää, nyårslöften har jag aldrig avgett. Här gäller det att njuta av livet, unna sig, följa sitt hjärta som du säger, kanske lära sig att sätta sig själv främst och tacka nej till det man inte hinner eller vill, livet är DITT och inte ngn annans och dessutom gäller det att ta för dig så länge vi går här på jorden, inget är självklart, hellre några kilos övervikt, glad, utsövd och frisk!! Lite saker måste man prioritera bort! Gott Nytt InredarÅr Eija!!!! Mari.

    SvaraRadera
  16. Jag gav mig själv ett nyårslöfte; 2013 ska bli ett glädjens år!
    Skorpan

    SvaraRadera
  17. Hej vännen
    så underbara bilder och många tänkvärda ord.
    Hemmet har varit med i Sköna Hem och tyvärr vet jag inte vilket nr av elle det var men dock ej det senaste, kanske nov nr...
    kram och ta hand om dig
    sandra

    SvaraRadera
  18. Härligt inlägg! :)
    Och såå vackra bilder...

    Kram Tina

    SvaraRadera
  19. Himmel, så vackert! Jag känner verkligen igen mig i det du skriver.

    Må så gott. Kram Therese

    SvaraRadera
  20. Härligt! Vem förlorar sig inte i trädgårds- och inredningstidningar så här års? Fullt naturlig överlevnadsinstinkt. Blir så nyfiken när du skriver att du målade det fula lackgolvet (ett sånt som jag råkar ha), slipade du golvet först då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slipade lite lätt och tvättade med målarsoda. Sedan på med två-tre lager linoljefärg! Klart!

      Radera
  21. Läser din blogg och hittar mycket inspiration till vårt eget projekt. Lycka till med alla planer!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...