måndag 11 juni 2012

Livsnjutarresan: Julita Gård


På vår livsnjutarresa med Lisbeth tog vi inte alltid rakaste vägen mot nästa mål, utan vi snirklade oss fram lite mer kringelkrokigt. Av en händelse hamnade vi på Julita Gård i Sörmland, Sveriges Lantbruksmuseum. Bara namnet säger ju att det är ett ställe i min smak!


Gissa om jag hoppade jämfota av trädgårdsglädje när jag såg att de hade härmat min idé om att göra bäddkanterna av sly, ha ha....nåväl, de hade utvecklat idén vidare med att lägga svart papp på insidan av kanten och fläta kanter till trädgårdskomposten. Kika HÄR så ska ni se vad jag pratar om....


Här mådde plantorna gött!


Nåväl, mina odlingar såg ju inte riktigt lika prydliga ut, titta HÄR, men konceptet var densamma


Sparrisen måste bara förevigas - vi åt ju sparrissoppa hemma hos Mari och jag förklarade entusiastiskt för Lisbeth att "såhär ser en sparris ut, på riktigt". Trots att jag själv frösått sparris därhemma var det första gången jag åt sparrissoppa faktiskt! Men sån är jag, odlar hellre än lagar maten!


Ris till ärterna! Så genuint och enkelt, det behöver faktiskt inte vara krångligare!


Prydligt och välplanerat


Jag smälte totalt inför denna gång av äppelträd!


Solnedgång och glittrande vatten i parken


Ja, och så tog jag en himla massa andra bilder på Julita, men för att bli klokare på det kan ni gå in HÄR istället, min vän skriver lite nyktrare om vandringen på Julita för själv hade jag bara pilstaket i tankarna!

xxxEijaxxx

7 kommentarer:

  1. Julita är jättefint. Det ligger inte långt från mig, jag bor några mil från Katrineholm men åt andra hållet.
    Där finns många trevliga saker att göra. Visning i huset rekommenderas å det kraftigaste!
    Vi brukar åka dit på julmarknad också. Det tar en hel dag att bara knata runt och man är både pank och trött i fötterna sen.

    Ha det bra!
    //Cicki

    SvaraRadera
  2. Hihi..ja man ser verkligen att det här är ett Eija-inlägg! Skulle likagärna kunna va hemma hos dig!:) Det syns att det är du liksom! Så härligt att se en annan vinkling av Julita! Det var svårt att välja bilder för det är ju så fint överallt där!.. Men du, så glad jag blev över min vinst..min färgburk!:) Vi hörs! Kram

    SvaraRadera
  3. Julita är en underbar oas i Sörmland!

    Kram Cattis

    SvaraRadera
  4. Låter som en lyckad och inspirerande resa..finns så mkt fint man kan göra av naturmaterial !!

    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Visst har vi det fint i Sörmland också :-)

    SvaraRadera
  6. Dit vill jag åka Eija!!!!!
    Vilket fantastiskt ställe. Är på väg till jobbet men var bara tvungen att skriva lite snabbt ;)
    Ha en toppenfin dag och tack snälla du för underbara ord inne hos mig. Blir så lycklig ska du veta.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Åååå, fina Julita!
    Född och uppväxt där. Längtar ofta tillbaka.

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...